• Provåkte Citybanan

I mars 2017
    ska den tas i drift.
    Drygt 22 mdr kronor har den kostat och
    alltifrån de första planerna till färdigt skick har det gått cirka tjugo år.

img-0257Bättre tidspassning, mer plats på spåren och mindre strul för alla som väljer att åka pendeltåg eller fjärrtåg i Mälardalen.img-0255

Alliansregeringen fattade det stora avgörande beslutet. Medfinansierande kommuner med alla möjliga partier i ledningen gav sitt stöd och tillsammans blev det möjligt. En stor vinst för den gemensamma tillväxtmotorn Stockholm. Det som är bra för Stockholm är också bra för Laxå!

img-0253Trafiklandstingsråden i Uppsala och Stockholm, Kinnunen och Thamsom var stolta välkomnare!

Min egen roll började när jag som nyvald ledamot i SL:s styrelse och KD:s ansvarige i trafikfrågor var med och diskuterade framtida lösningar för komma förbi problemet med getingmidjan på Riddarholmen. En riktig propp för alla typer av tåg. Nu är det löst! Mälardalsrådet införde arbetsgrupper som kallades En bättre sits. I alla dessa grupper diskuterades fram en prioriteringslista på infrastruktursatsningar som bäst svarade mot hela regionens behov. Arbetet avslutades med att varje parti utsåg en underskrivare av ett gemensamt diokument som befäste det som
    prioriterats. Citybanan och Förbifart Stockholm toppade listan. Dagen till ära gjordes undertecknandet i Stadshuset i huvudstaden och det kändes stort att få vara Kristdemokraternas signerare. Idag fick vi se resultatet av överenskommelsen.