• Samarbete men inte prata med…

Nog är det en lustig diskussion som följt i spåren av utspelen om att fälla Löfvenregeringen med röststöd av SD.

Det är klart att man ”pratar med varandra” såväl i utskottsmöten som när man möts på andra platser. Den stora frågan är vad man pratar om. Pratar man om taktiska frågor för att lyckas få igenom sin egen politik så är förstås priset ett givande och tagande med den man pratar med. Allt annat är naivt att tro eller säga.

Det är därför problemet med SD kvarstår. Att tillmötesgå ett parti vars idéer syftar till utanförskap innebär förr eller senare att man tvingas till eftergifter som krockar med den egna övertygelsen alternativt ”straffas ut”.

Det är långtifrån samma sak att få detta partis stöd vid enskilda frågor såsom hänt för såväl de rödgröna och alliansen tidigare. Det finns då ingen koppling till ”payback” eller beroendeställning.

Att bilda regering och vara beroende av SD är en lösning längst ner bland de teoretiska alternativen som vi Kristdemokrater borde hålla utanför dagordningen!