• SD fick oväntat stöd av M och FP

Vid kommunstyrelsen den 11/11 fanns ett ärende på dagordningen av det mer ovanliga slaget. Det skulle utses en ny borgerlig begravningsförrättare efter den som flyttat och därför slutat. Ärendet hade tidigare behandlats av kommunstyrelsen utan särskilt stor uppmärksamhet. Men när frågan skulle slutligen avgöras i kommunfullmäktige så stödde M och FP Sverigedemokraternas yrkande på att minoritetsåterremittera frågan till kommunstyrelsen ännu en gång. SD ville utse ytterligare en förrättare och föreslog sin egen TV-kändis Anita Nygårds.

I bruklig ordning gjordes sondering före gårdagens kommunstyrelsen med oppositionen om vad de ville göra med beslutet. Ledaren för oppositionen meddelade att man inte hade för avsikt att stödja SD:s krav på ytterligare en begravningsförrättare.

Därför blev vi mäkta överraskade av det som hände på mötet. SD fick fullt stöd av både M och FP. Votering begärdes och den visade tydligt att stödet var väl förankrat med stöd från alla moderater och folkpartiet.

Nu har oppositionen inte tillräckligt med röster för att få igenom sina förslag så därför blir detta ett slag i luften. Men den gemenskap som visas mellan dessa partier, M, FP och SD i avgörande beslutslägen är värd att uppmärksammas.

Något överraskningsmoment på kommande kommunfullmäktige kan inte heller väntas i denna fråga eftersom kravet på minoritetsåterremiss endast går att använda en gång och det är redan gjort. Men vem vet? Det kan ju finnas andra frågor av betydande karaktär som förenar partierna i en ny minoritetsåterremiss.

Kanske rentav budgeten är en sådan fråga. Inte för att det förändrar något i sak, men det vore fördröjande och det kan ju i sig vara ett viktigt mål!