• Tänk stort!

    Vid gårdagens träff med trafiklandstingsrådet, trafikverket, MTR mfl fick vi veta planeringen för pendeltågen i Stockholms län.

    Nu är Citybanan redo att invigas 10 juli 2017 och dessförinnan tas fyrspårsutbyggnaden från Kallhäll i drift. Det innebär att under 2017 ökas turtätheten för alla sträckor utom från Kungsängen??? Där dras tre insatståg  in 2017 och vänder i Kallhäll.

    -Ni måste tänka stort, sa Kristoffer Thamson, M.

    img-0257Om stort är detsamma som att tänka bort konsekvenserna för det som försämrar för alla som bor i Kungsängen så är det något fel på planeringen och tanken. Att tänka är stort men att tänka rätt är större!

    Det tankemässiga stoppet landar i Kallhäll precis som före tvåspårsutbyggnaden genom Stäket i slutet på åttiotalet och början av nittiotalet. Dessförinnan stannade alla tåg i Kungsängen efter att ha passerat den öppningsbara bron i Stäket. Dessutom var det enkelspår från Kallhäll och en opålitlig bro som ständigt fastnade i öppet läge.

    Man tänkte stort/rätt och byggde ut en helt ny sträckning genom Stäket i tunnel, dessutom dubbelspår, från Kallhäll och därmed var spårkapaciteten och otryggheten inte längre hindret för pendeltåg till Bro och Bålsta samt kvartstrafik till Kungsängen. Jag vet eftersom jag tillsammans med Moderaterna och Folkpartiet hade majoritetsansvaret i SL:s styrelse. Vi beslutade att dra igång pendeln till Bro och Bålsta trots att det ekonomiska läget i landstinget var kärvt. När jag fick frågan från dåvarande trafiklandstingsrådet ”Ska vi ha något tåg dit” så svarade jag tydligt ja-och då blev det så. Svårare än så är det inte!

    Att tänka är stort men att tänka rätt större!