• Vad är för högt?

När det byggs i Upplands-Bro som aldrig förr så uppstår samma konflikter som uppstått på andra håll i länet sedan länge.

Vår kommun går ifrån att vara en landsbygdskommun med två tätorter, Bro och Kungsängen med relativt långt avstånd till Stockholms City.

I takt med att restiderna förkortats har avstånden i tid blivit nästan halverade och intresset för vår kommun både från företagare och bosättare har ökat kraftigt och på kort tid.

I Brunna var det inte länge sedan skogen längs E18 ersattes av frågetecken. Vad ska det bli nu? Fortfarande pågår många byggen av företagslokaler, men faktum är att marken har sålt som smör i solsken och nästan slutsåld. Vi måste hitta ny marketablering för företagare som i sin tur ger arbetstillfällen. Och efterfrågan är stark. Vi har idéer och snart ska de fram för beslut!

Detsamma gäller bostäder. Stark efterfrågan med med både nya och gamla byggherrar. I veckan träffade vi en sådan nygammal som bytt namn men är en av de större i branschen. De vill bygga i vår kommun. De vill möta den starka efterfrågan som finns.

Det är därför ingen slump att det senaste kommunstyrelsemötet hade flera stora dwetaljplaner för beslut om antagande eller samråd.

Men här kommer det kniviga. Å ena sidan vill vi växa utan att få hybris och å andra sidan vill vi möta efterfrågan och köer på bostadsmarknaden.

Därför blir det nödvändigt att förtäta och förhöja! Vi går från låg och otät bebyggelse till mer tät och högre. Men vad är för högt?

I Stockholm basunerades ut ett höghus med 48 våningar i city. Hu så hemskt!!!

I Kungsängen hade den nu återremitterade detaljplanen för Ringvägen ett höghus på 16 våningar. Efter moget övervägande dock väl sent återremitterades förslaget med uppdraget att se över höjden på det högsta huset.

Förslaget väntas komma till kommunstyrelsen i december med nytt förslag på kommunens högsta hus. Att stadsbilden kommer se annorlunda ut än nu står dock alldeles klart. Det förslag vi får kommer liksom alla andra att ha granskats av våra ”egna” planarkitekter med kritiska ögon efter alla inkomna synpunkter. Målet från deras och politikens sida att göra det som blir bäst!

Alla kommer förstås inte att tycka så i denna fråga heller, men det är vardagens villkor.