Viktigt att lyssna på boendes farhågor vid enorm vindkraftsutbyggnad i populärt naturområde

Tre stora områden för vindkraftsändamål – med upp till 95 verk- planeras som bekant utanför i Läckeby, Rockneby och Bäckebo. KD har besökt området och flera gånger samtalat med närboende som är mycket oroliga för uppförande av så många och så stora verk i ett populärt friluftsområde som är känt för sitt rika djurliv med rödlistade fladdermöss och särskilt skyddsvärda fågelarter.

– Ska det vara möjligt att upprätthålla balansen mellan olika intressen på landsbygden så krävs det att Kalmars kommuns regelverk kring vindkraftsetablering hänger med i den tekniska utvecklingen – och att avståndet till bostäder slås fast och dubbleras till minst 1500 meter och 35 decibel. KD kommer säga Nej till ALLA ansökningar om uppförandet av nya vindkraftsverk, innan en sådan uppdatering av vindkraftsplanen är genomförd, säger Christopher Dywik, gruppledare för KD Kalmar.

Svenskt på tallriken i sommar

Stöd våra svenska bönder: Köp svenskt kött till grillen och njut av dina hembakta bullar (gjorda på riktigt svenskt smör) med ett glas kall, svensk mjölk! Det uppmanar Christopher Dywik (KD), Ebba Busch (KD) och Magnus Oscarsson (KD) Kalmarborna att göra i sommar, i en artikel i dagens Barometern.

Under våren när pandemin först slog till mot vårt land erfor våra mataffärer en storm av hamstrande svenskar på jakt efter toapapper, pasta och vetemjöl. Vetskapen om Sveriges minst sagt svaga självförsörjning av livsmedel, som nu är nere under 50 procent, gav oss en försmak på hur sårbara vi faktiskt är. Läs mer

”Bregott-beslutet” – Ett viktigt steg på vägen för mer svenskproducerad mat till våra barn

Beslutet att åter servera våra skol- och förskolebarn svenskt smör (Bregott eller liknande alternativ) och svensk rapsolja istället för margarin innehållande palmolja, var såväl ett etiskt viktigt beslut som ett viktigt steg på vägen för att öka andelen svensk- och närproducerad mat på våra skolor och förskolor. Grunden till kostverksamhetens tuffa ekonomiska situation är inte svenskt smör, utan att verksamhetens mål och uppdrag och de medel som avsätts för att genomföra dessa inte är förankrade i verkligheten, säger Christopher Dywik (KD), vice Ordförande i Servicenämnden.

KD tog strid mot höghastighetståg på SKR:s Kongress

Under veckan har SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) haft kongressen i Linköping. Christopher Dywik (KD), KD:s ombud från Kalmar län tog strid mot Sverigeförhandlingen och dess satsning på höghastighetståg.

– Vi måste stoppa Sverigeförhandlings vanvettiga satsningar på höghastighetståg. Förslaget hotar att dränera statens kassa och tränga undan andra nödvändiga investeringar i befintlig infrastruktur, inte minst i eftersatta landsdelar som Kalmar län. De enorma kostnaderna för att genomföra höghastighetsprojektet mellan tre storstäder (vars pendlare står för en ytterst liten del av det totala resandet) beräknas helt enkelt bli oförsvarbart höga med låg miljö- och samhällsnytta per satsad krona, säger Christopher Dywik (KD).