KD slår vakt om grönområdet vid Kungsgårdsvägen

Vid måndagens kommunfullmäktige godkännes detaljplanen för Oxhagen 2:1 i sin nuvarande utformning, Kristdemokraterna beklagar detta å det starkaste.

– Kristdemokraterna har sedan början av detaljplanearbetet tydligt markerat att viss byggnation vid korsningen Perstorpsvägen/Kungsgårdsvägen (område 1,2,3) är möjlig – utan att överexploatera området. Men att ytterligare bebyggelse inom hela planområdet skulle innebära en allt för stor inverkan på områdets karaktär och att ett värdefullt grönområde, som i kommunens egna grönstrukturplan omnämns som ”särskilt värdefull”, skulle gå förlorad.

Därför är det vår bestämda uppfattning att detaljplanen borde ha återemitterats för att avbryta detaljplaneändringen avseende område 4-9, säger Kristdemokraternas gruppledare Christopher Dywik.

– Vi beklagar vidare att majoriteten och övriga allianspartier inte tagit till sig den oro och de omfattande protester som kommit ifrån de boende i området som såg sitt älskade grönområde hotat. Det bådar inte gott för framtiden. Människans närmiljö är av stor vikt för vårt psykiska och fysiska välbefinnande. En trygg och estetiskt tilltalande närmiljö är viktig för att vi ska må bra. Därför är det av stor vikt med en arkitektur och stadsplanering som skapar bestående värden och är hållbar i begreppets fulla bemärkelse. Värdefulla kultur- och naturmiljöer ska hanteras varsamt så att de på bästa sätt bevaras för framtiden, avslutar Dywik.

När åtgärdas bristerna i skolsköterskerummen?

KD säger nej till överexploatering av Oxhagen

Varför måste Kalmars julbelysning tas ner så tidigt?

Är 36 000 kr en rimlig kostnad för en dator?

Finns sprinklers på alla Kalmars äldreboenden?

Hedra Förintelsens offer genom att flagga på halv stång

Vad hände med Krusentiernska gårdens ekonomi?

Traditioner är bra för integrationen

Vad gör kommunen för att IFK Kalmar ska ha någonstans att spela 2018?

Södermöre kommundelsnämnd vill ta över kost-, städ och gata-parkskötsel