KD:s riksdagslista spikad – Stark Kalmarrepresentation!

Pressmeddelande Kalmar 2013-11-23

dywikvidslottet

Under lördagen spikade Kristdemokraterna sin riksdagslista. Familj, tradition, integration och lag och ordning är viktigaste frågorna för Kalmars KD-ordförande Christopher Dywik, som placerades på femte plats på riksdagslistan.

– Det är förstås jättekul att vara ett av toppnamnen på rikdagslista och jag är ödmjuk inför förtroendet att få vara en del av ”startfemman”. Kommunpolitiken är prio 1 för mig. Men om jag skulle få väljarnas förtroende att representera dem i Sveriges riksdag så skulle jag framförallt kämpa för frågor som handlar om att:

• Ge familjen mer stöd och mindre pekpinnar. Nej till kvotering av familjeförsäkringen, mindre barngrupper inom förskolan och förstärkt föräldrastöd.
  • Uppmuntra landets skolor att även fortsättningsvis arrangera traditionella jul- och sommaravslutningar i kyrkan. Här krävs en lagändring för att kunna garantera barnen rätten till sitt kulturarv.
  • Utforma en offensivare integrationspolitik. På samma sätt som det är en självklarhet att tidigt informera de nyanlända om hur Sverige fungerar: våra seder, lagar, traditioner och värderingar. På samma sätt är det också viktigt att vi låter språkundervisningen få börja direkt och att vi inrättar ett faddersystem, gärna i samarbete med föreningslivet.
  • Skapa en tryggare miljö med lokala närpoliser och skärpta straff för vålds- och sexualbrott. Dialog, återupprättelse för offren och kännbara straff för förövarna.

Övriga ifrån Kalmar-avdelningen på riksdagslistan är: Bengt-Olof Roos, Mitko Capanov, Margreth Johansson, Karl-Gustav Kyrk, Eric Dickson och Junita Karlsson.

För mer information:
Christopher Dywik
Ordförande och Gruppledare för Kristdemokraterna i Kalmar

E-post: Christopher.dywik@kristdemokraterna.se
Hemsida: http://dywik.com alt. www.kalmar.kristdemokraterna.se

Viktigt att lyssna på boendes farhågor vid enorm vindkraftsutbyggnad i populärt naturområde

Svenskt på tallriken i sommar

”Bregott-beslutet” – Ett viktigt steg på vägen för mer svenskproducerad mat till våra barn

KD tog strid mot höghastighetståg på SKR:s Kongress

Sluta straffbeskatta landsbygden

Nej till 21-meters mast i centrala Ljungbyholm

Mer svensk- och närproducerad mat på våra skolor

KD-glädje över räddad Cellgrav

Förebyggande insatser är de viktigaste av insatser

Hur återställer vi trygghet och säkerhet i Berga centrum?