Anders Andersson: -Trägen kamp för pensionärernas resor ger resultat!

Trägen vinner, säger Anders Andersson (KD) ledamot i trafikstyrelsen när han på måndagen tar del av majoritetens förslag om avgiftssänkning för pensionärer.

Under flera år har vi från KD fört fram det rimliga i att pensionärerna i länet ges möjlighet till att åka avgiftsfritt under de tider då bussar och tåg har lägre antal passagerare.

I december förra året gjorde jag ett försök att få fram beslut via trafikstyrelsen och i mars i år yrkade KD-gruppen på ett aktivit beslut i frågan, men vid båda dessa tillfällen fanns ett avvisande från dom rödgröna. Därför är det nu välkommet att trägen vinner och att även pensionänärer med låg pension får tillgång till buss och tåg, säger Anders Andersson (KD).

Bakgrunden till vårt förslag är att många pensionärer har en begränsad ekonomi vilket kan medföra att man blir isolerad i sin bostad.  Avgiftsfritt på bussar och tåg skulle bidra till att minska ensamhet och isolering och är gynnsamt för miljön.

–   Vi ska nu utvärdera förslaget utifrån vårt grundförslag som är helt avgiftsfritt,  men förslaget som kom idag är ett bra första steg på vägen, säger Anders Andersson (KD) ledamot i trafikstyrelsen.

Järnforsen den 5 sept 2017

Varför röstar du på KD?

Utred fördelarna med att bygga nytt Västerviks sjukhus vid E22

Fixa LSS-haveriet Hallengren!

Välfärdslöftet – En budget för vård, omsorg och trygghet

Brunegård: Glad och hedrad över förtroendet

Partidistriktsårsmöte Kd Kalmar län

Dags för pensionärer att få sänkt skatt!

Kristdemokrater inspirerades i Mönsterås

Kristdemokraterna har nu utsett toppkandidaterna till riksdagen

Nära 9000 namn för öppnade vårdplatser