EU-valröresen är igång!

Kalmar län den 2 maj 2014

– Den här helgen startar valrörelsen för mig som Kristdemokraternas Kalmarlänskandidat, inför valet till Europaparlamentet om tre veckor. Det är viktigt att få våra väljare att gå och rösta, så att partier med goda, demokratiska värderingar och med människovärdet som grund behåller majoriteten i parlamentet.
Det säger Gudrun Brunegård (KD), Vimmerby, som står som kandidat nummer 14 på valsedeln.

– Sedan kristdemokrater en gång tog initiativet till det som blev EU har det i vissa avseenden utvecklats på ett sätt som vi inte gillar. Parlamentet ägnar sig åt för mycket klåfingriga detaljer, som bättre sköts i de nationella parlamenten, om det över huvud taget

Anders andersson och GudrunBrunegård var i helgen med och sparkade igång EU-valkamanjen i Kalmar län.

är politiska beslut, t ex svenskt snus, småländsk ostkaka och gurkböjar. Kvoterad föräldraförsäkring är ett annat exempel, som varken EU-parlamentet eller riksdagen ska besluta om. Det ska föräldrarna göra själva. Med parollen ”Rätt agenda i Bryssel” vill vi återföra rätt beslut till rätt nivå, säger Gudrun Brunegård.

-Den största utgiftsposten i EU är jordbruksstödet, men den största delen går inte till att stödja till lantbruken i Norden, där grödorna växer långsamt och man bara kan ta en skörd om året, eller till jordbruk i de lågt mekaniserade nya medlemsländerna i öst. Nej, 85 % av jordbruksstödet går till ett litet antal franska storbönder.

-Vi vill reformera EU och styra om jordbrukssubventionerna, så att svenska bönder får betalt för sin goda djurhållning, med gott om plats för kor och grisar. Det ska löna sig att ha glada grisar med knorr på svansen.

Glada kristdemokrater som EU-kampanjar på Mönsterås marknad

-Övergödningen av Östersjön måste stoppas. Om inte alla länder runt Östersjön lägger lika stor möda på att minska kväve- och fosforutsläpp som våra svenska lantbrukare kommer bottendöden fortsätta att breda ut sig. Alla länder måste hjälpas åt att rädda Östersjön. Det är viktigare att föra över jordbruksstöd till sådana åtgärder än att fortsätta göda franska storbönder, säger Gudrun Brunegård.

Många ville stanna och prata EU-frågor på mönsterås marknad

Många ville stanna och prata EU-frågor på Mönsterås marknad

Vitsippsbladet nr. 4

Vitsippsbladet våren 2021

Du är vår bästa julklapp – Bli medlem!

Vitsippsbladet nr.2

Daniel Braw ny politisk sekreterare för KD!

Vitsippsbladet – Sommaren 2020

Anders Andersson (KD), Järnforsen trappar ner – men är kvar som oppositionsråd.

Stafettväxling i riksdagen: Loord lämnar riksdagen – Brunegård efterträder

Du ska kunna lita på vården!

Varför röstar du på KD?