Ny laguppställning i KD – ett år före valet.

20130903-123912.jpg
Kristdemokraterna i landstinget har valt att göra en omgruppering ett år före valet. En form av ”regeringsombildning” där vi nu lyfter fram nya medarbetare på ledande uppdrag, säger landstingsrådet Gudrun Brunegård.Madeleine Rosenqvist, Mönsterås kommer från den 1 oktober att gå in som ny vice ordförande i landstingets medborgarutskott och uppföljningsutskott och samtidigt bli ny ledamot i pensionärsråd och funktionshinderråd.

Madeleine har varit politiskt engagerad i kommunpolitiken och är nu bl a vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden i Mönsterås. Hon har under flera mandatperioder haft uppdrag i landstinget bl a som ledamot i patientnämnden och är nu ledamot i styrelsen för folkhögskolorna. I och med detta nya uppdrag kommer Madeleine att tilldelas ett ledande ansvar inom landstinget med fokus på medborgarnas rättigheter till en god och kvalitativt bra hälso- och sjukvård.

Madeleine kommer förutom förtroendeuppdragen i landstinget och kommunen också att få en utökad tjänst som ombudsman för Kristdemokraterna i Kalmar län. Detta innebär att hon nu kommer att ha politiska uppdrag på heltid.

Jimmy Loord, Nybro kommer från den 1 oktober att bli ny politisk sekreterare i landstingsgruppen. Förutom denna politiska tjänst kommer han att tilldelas förtroendeuppdrag som ny ersättare i landstingsstyrelsen och personalutskottet, vilket stärker kristdemokraternas politiska röst i södra länet.

Jimmy Loord finns idag som förtroendevald i kommunpolitiken i Nybro. Han har under några år varit en tongivande politiker i södra länet och kommer genom de uppdrag han nu får i landstinget och en deltidstjänst för partidistriktet att kunna gå in i politiskt arbete på heltid.

I samband med denna omgruppering har vi också gjort nya nomineringar till följande uppdrag inom landstinget:
Eric Dicksson, Mönsterås kommer att bli ny ledamot i patientnämnden. Det blir hans första förtroendeuppdrag som medlem ny i Kristdemokraterna. Per-Eric Ohlsson, Berga kommer att bli ny ledamot i uppföljningsutskottet och Klaus Leidecker kommer från årsskiftet att gå in som ny revisor i landstinget.

– Denna ny laguppställning tillsammans med vårt landstingsråd Gudrun Brunegård och övriga i landstingsgruppen tror vi kommer att bli viktiga politiska medarbetare för att utveckla hälso- och sjukvården i länet. Vår förhoppning är också att vi på detta sätt kan ge en signal till väljarna att vi är beredda att tillsammans med övriga Allianspartier efter nästa val ta över ledningen för landstinget i Kalmar län, säger distriktsordförande och riksdagsledamoten Anders Andersson.

Vitsippsbladet nr. 4

Vitsippsbladet våren 2021

Du är vår bästa julklapp – Bli medlem!

Vitsippsbladet nr.2

Daniel Braw ny politisk sekreterare för KD!

Vitsippsbladet – Sommaren 2020

Anders Andersson (KD), Järnforsen trappar ner – men är kvar som oppositionsråd.

Stafettväxling i riksdagen: Loord lämnar riksdagen – Brunegård efterträder

Du ska kunna lita på vården!

Varför röstar du på KD?