Pressmeddelande ang. Landstingsmajoritetens budget

2013-10-22

Vi är beredda att ta över majoriteten vid nästa års val!
När man läser den rödgröna majoritetens budgetförslag får man känslan av ett desperat försök att undanröja gamla surdegar inför valåret. I många av de frågor som vi kristdemokrater och övriga allianspartier har drivit, för att rätta till olika brister, orättvisor och ojämlika förhållanden i länet föreslås nu lösningar.

Fyra år har nu gått sedan Socialstyrelsen först riktade allvarlig kritik mot bristerna och otydligheten inom vården för barn och unga med psykisk ohälsa. Upprepade gånger har jag pressat majoriteten, men bara fått undanglidande svar. Det är allt för många år som gått utan att den rödgröna majoriteten tagit behoven hos barn och unga som mår dåligt på allvar! Det är därför på tiden att det nu finns förslag till en modell för hur landstinget unde de närmaste åren kan bygga upp en första linjens psykiatri inom ramen för primärvården.

Kristdemokraterna har i flera år tryckt på och visat på ojämlikheten i länet, när man blir akut sjuk. I många fall, som exempelvis vid hjärtinfarkt, står chansen till överlevnad i direkt proportion till hur snabbt man får hjälp. Risken för större och bestående skador efter stroke ökar för varje minut hjälpen dröjer. Efter våra och Alliansens påtryckningar finns nu ett förslag till ambulansorganisation, där alla ambulansstationer uppgraderas till utryckning inom 90 sekunder, istället för att som nu ha fem minuters anspänningstid i Gamleby, Virserum, Torsås, Mörbylånga och Löttorp. Dessutom får Gamleby dygnet-runt-ambulans. På så vis förbättras chansen till överlevnad vid akut sjukdom i exempelvis hjärtinfarkt eller stroke för dem som bor på landsbygden.

Stödet för personer med ätstörning är idag väldigt ojämlik. I södra länsdelen finns den väl fungerande ABC-kliniken. I norra länsdelen tillkom en mindre ätstödsverksamhet efter att vi från Alliansen i flera års tid avsatt medel i våra budgetalternativ. Den har dock aldrig utvecklats till att kunna jämföras med verksamheten i södra länsdelen. Personer med allvarlig ätstörningsproblematik har därför tvingats söka hjälp långt från hemorten. Nu föreslås en länsövergripande ätstödsverksamhet. Det inger visst hopp om bättre vård för personer från övriga delar av länet.

Detta är några exempel på majoritetens försök att i sista stund rätta till allvarliga brister och orättvisor, för att slippa ställas till svars för sin senfärdighet inför valåret.

Däremot redovisar de inga förslag till hur man ska komma tillrätta med den mycket allvarsamma ekonomiska situationen, där landstingets kärnverksamhet, hälso- och sjukvården, dras med skenande underskott. I år pekar prognosen mot -120 miljoner kronors underskott.

År efter år har bokslutsresultatet räddats av tillfälliga medel, som pensionsåterbetalningar, tillfälligt konjunkturstöd och kömiljardpengar. Därför har majoriteten invaggat allmänheten i tron att allt är under kontroll och inga konkreta åtgärder har vidtagits för styrkorna tillrätta med underskotten inom hälso- och sjukvården.

Den här gången räddar man situationen med att belasta skattebetalarna med en skattehöjning på 50 öre. Den arbetsföra befolkningen kompenseras genom jobbskatteavdraget, men pensionärer, långtidssjukskrivna och personer med sjukbidrag drabbas dubbelt.

Vi kristdemokrater är starkt kritiska till att majoriteten inte tagit signalerna på allvar. Istället har ekonomin vanskötts och det grundläggande ekonomiska saneringsarbete som gjordes för tio år sedan, med Anders Andersson KD som landstingsstyrelsens ordförande, är nu i stort sett spolierat.

Vi är beredda att ta över majoriteten vid nästa års val. Länets invånare förtjänar en ny och ansvarstagande majoritet, som är beredda att vända på varje sten för att ta ge länets invånare bästa möjliga vård.

Gudrun Brunegård
Landstingsråd KD

Vitsippsbladet nr. 4

Vitsippsbladet våren 2021

Du är vår bästa julklapp – Bli medlem!

Vitsippsbladet nr.2

Daniel Braw ny politisk sekreterare för KD!

Vitsippsbladet – Sommaren 2020

Anders Andersson (KD), Järnforsen trappar ner – men är kvar som oppositionsråd.

Stafettväxling i riksdagen: Loord lämnar riksdagen – Brunegård efterträder

Du ska kunna lita på vården!

Varför röstar du på KD?