100. Barn och unga i Stockholm får glasögonbidrag

Barn med glasögon. Foto: Pixabay (Public domain)

Många har säkert märkt att majblommeförsäljningen är igång. I år är ett av föreningens krav, att föräldrar ska få pengar för glasögon till sina barn, uppfyllt. Det är Kristdemokraternas långvariga engagemang i frågan som har gjort att familjer med ansträngd ekonomi får hjälp.

Socialdemokraterna tog bort glasögonbidraget för barn i Stockholm 2004. I linje med Alliansens politik för en mer jämlik hälso- och sjukvård införs det nu igen.

– Vi har fram till nu varit det enda landstinget som inte gett glasögonbidrag till barn. De barn som har synfel riskerar att få problem med synutveckling och svårt att hänga med i skolan. Det här är ett stort framsteg för att ge barn i Stockholm bättre uppväxtvillkor utan att föräldrarnas ekonomiska situation behöver avgöra, sa Stig Nyman (KD), landstingsråd för Kristdemokraterna, när formerna blev klara.

Sedan länge har Kristdemokraterna drivit frågan. Trots att medierna velat måla upp en negativ bild har de goda argumenten segrat. När Stig Nyman och övriga Alliansledningen presenterade landstingets budget i maj 2012 fanns glasögonbidraget med. Nu under det andra kvartalet 2014 införs det. Som Stig Nyman sa till TT:

– Förut var vi sämst i landet, nu ska vi bli bäst i landet!

Pojke med doktorskläder.

Med den här framgången med glasögonbidraget har vår 100-dagarskampanj gått i mål! Tack till dig som har följt oss under våren. Välkommen tillbaka under valåret för att se hur Kristdemokraterna får genomslag för vår politik. Det finns ju faktiskt tid för oss under den här mandatperioden att få igenom ännu fler förslag…

Efter valet den 14 september vill vi fortsätta göra Stockholm och Sverige bättre. Med din röst kan vi påverka mer!

Här kan du läsa mer om vad vi vill göra på alla olika politikområden >>

Här kan du läsa mer om vad vi vill göra för vården och trafiken i Stockholm >>

Här kan du bli medlem i Kristdemokraterna >>

Hjälp oss att göra skillnad!