37. Äldre med flera sjukdomar får en mer sammanhållen vård

Äldre multisjuka får mer sammanhållen vård. Foto: Pixabay (Public domain)

Multisjuka äldre har ofta stora utmaningar inom hälso- och sjukvården. För Kristdemokraterna är det här en grupp som vi vill ge stärkt stöd. Vi har därför arbetat för att underlätta för dem genom att göra vården mer sammanhållen, ett behov som patientföreningar har uppmärksammat.

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting har infört att det vid 30 dagars återinläggningsfrekvens inom slutenvården för patienter över 65 år blir en vårduppföljning. Om patienter kommer till sjukhusen och läggs in ofta kan det nämligen betyda att det finns brister i antingen hälso- och sjukvården eller den kommunala omsorgen.

Genom att följa upp hur lång tid det går mellan inläggningarna, analysera och ta tag i de brister som upptäcks kan vi få en bättre kvalitet i vården av äldre multisjuka.

Stockholms läns landsting har också infört åtgärder (”vårduppdrag för stödjande vård”) som ska förebygga att de äldre skrivs in i onödan på geriatriska kliniker och akutsjukhus.