39. Slussen får en terminal för kollektivtrafik med båt

MS Ballerina, Sjövägen. Foto: Wikimedia Commons (CC BY-SA)

Få personer lär ha missat att det finns planer på att bygga om trafikplatsen Slussen i centrala Stockholm. Vad som är mindre känt är att en ny terminal-/brygglösning är på gång för att hantera strömmarna av passagerare när Slussen blir ett nav för pendelbåtstrafiken.

Kristdemokraterna är Pendelbåtspartiet med stort P i Stockholm. Pendelbåtar är en modern, effektiv lösning som utnyttjar Stockholms naturliga vattenvägar för att underlätta vardagen för huvudstadsregionens arbetspendlare. Vi har tagit initiativ till pendelbåten Sjövägen och drivit frågan om båtar till och från Slussen under flera år.

Landstingets trafikförvaltning arbetar just nu, tack vare Kristdemokraternas politiska påtryckningar, med att ta fram förslag på hur pendelbåtstrafik kan avlasta den landburna kollektivtrafiken under byggnationen av Slussen. En del av detta är att SL via sin operatör under augusti 2014 kommer att sjösätta en ny pend(EL)båt som är tänkta att bland annat angöra Slussen är en del av detta.

I takt med att pendelbåtstrafiken vid Slussen byggs ut behövs också en ny modern brygg-/terminallösning så att resenärerna på ett smidigt sätt kan kliva på och betala för sig inom pendelbåtstrafiken.

Kristdemokraternas ambition är att pendelbåtarna och Djurgårdsfärjorna ska få en central placering vid Slussen där de kan angöra en pontonbrygga nedanför det så kallade ”bussberget”, där Nacka- och Värmdöbussarna stannar. Det skulle vara en central placering som underlättar och förkortar bytestiden mellan pendelbåt och tunelbane- och busstrafiken, vilket är angeläget för att pendelbåtstrafiken ska få bästa tänkbara förutsättningar att avlasta och utveckla kollektivtrafiken.