4. Den psykiatriska vården blir bättre och köerna kortare

Psykisk hälsa.

Inför valet 2010 presenterade Kristdemokraterna 89 vallöften i ett valmanifest. Ett av dem handlade om att fortsätta förbättra den psykiatriska vården och förkorta dess köer. Drygt tre år senare kan vi se att regeringen tillsammans med kommuner och landsting har ett omfattande arbete igång för att förkorta väntetider, utveckla vården och öka delaktigheten.

Regeringen har tack vare de kristdemokratiska ministrarna Göran Hägglund och Maria Larsson reformerat psykiatrin och satsat mer pengar på den. Kristdemokraterna har en helhetssyn på människan och anser att vi har såväl kroppsliga som själsliga och andliga behov.

I det fortsatta arbetet med att förbättra psykiatrin ligger fokus på unga. Speciellt ser vi stora behov hos unga kvinnor, som behöver hjälp av den psykiatriska vården. Unga kvinnor har oftare än unga män en bekymmersam hälsosituation med ökade besvär av ängslan, oro eller ångest.

Här kan du läsa mer om regeringens arbete inom psykiatrin >>