40. Bättre vård, omsorg och hälsa med E-hälsomyndigheten

E-hälsa. Foto: Stefan Evertz (CC BY-SA)

Rätt person får rätt information vid rätt tillfälle. Ja, så skulle man kunna beskriva e-hälsa. Det handlar om att datorerna på sjukhusen och apoteken jobbar bra tillsammans. Och det handlar om register och statistik.

För att få en bättre vård, omsorg och hälsa i Sverige satsar Göran Hägglund och övriga regeringen på att utveckla e-hälsan. Ett viktigt steg i det arbetet togs vid nyår, då den nya E-hälsomyndigheten kickade igång.

40 gh– Utvecklingen inom e-hälsoområdet har de senaste åren gått framåt, därför är det glädjande att vi nu får en myndighet som kan fokusera på det här området, säger socialminister Göran Hägglund med anledning av den nya myndigheten.

E-hälsomyndigheten ansvarar för register och datorfunktioner som apotek, sjukhus och andra vårdgivare behöver ha för att hantera mediciner på ett effektivt och säkert sätt.  Den lagrar och förmedlar de elektroniska recepten i Sverige, som motsvarar 90 procent av alla recept på läkemedel i Sverige.

Myndigheten har också andra ansvarsområden. Ett av dem är att alla i Sverige ska få personliga hälsokonton, ett projekt som heter Hälsa för mig och som startar i år. E-hälsomyndigheten tog över uppgifter som Apotekens Service Aktiebolag tidigare hade, men arbetar också med regeringens satsningar på e-hälsa. E-hälsomyndighetens generaldirektör heter Torsten Håkansta och dess ordförande heter Lena Lundgren.

Genom bättre möjligheter att sprida information kan patienter få mer kunskap om sina sjukdomar. IT-lösningar ger verktyg för att förbättra hälso- och sjukvårdens arbete, vilket ger ökad patientsäkerhet, högre vårdkvalitet och minskade kostnader. Kristdemokraterna har därför i flera år varit pådrivande för samordnade IT-lösningar inom vården. Göran Hägglund har också varit drivande för e-hälsa på europeisk nivå.

– Tekniken kan spara enorma summor pengar för varje land men framför allt sparar det mänskligt lidande. Här ligger Sverige i framkant men jag hoppas kunna driva på utvecklingen ännu mer i både Sverige och övriga EU, sa Göran Hägglund till Svenska Dagbladet när Sverige under förra mandatperioden var ordförandeland i EU.

Här kan du läsa mer om E-hälsomyndigheten >>