57. Patienter i Stockholm får ett bättre bemötande

Vågskål som visar jämställdhet mellan män och kvinnor. Foto: Pixabay (Public Domain)

Alla som kommer till hälso- och sjukvården i Stockholms län har rätt till jämlik vård av god kvalitet. Kristdemokraterna har sedan valet 2010 arbetat för vårt vallöfte att alla ska bli bemötta på samma sätt.

Kristdemokraternas och övriga Alliansens arbete för jämlikhet och jämställdhet i Stockholms läns landsting har resulterat i en rad styrdokument och överenskommelser med andra aktörer. Vi har nu en personalpolicy, en jämställdhetspolicy och en regional jämställdhetsstrategi. Vi har också undertecknat den europeiska jämställdhetsdeklarationen.

Ett gott bemötande handlar om att sträva efter att jämna ut olikheter som uppstått genom att vi behandlas olika. Det handlar om alltifrån kön, etnisk eller kulturell bakgrund, religion, och sexuell läggning till var man bor.

Enligt den kristdemokratiska ideologin ska hälso- och sjukvården utgå från att varje människa är unik och att alla människor har samma absoluta och okränkbara värde. Vården ska vara tillgänglig på lika villkor för hela befolkningen.