74. Krafttag för barns och ungas psykiska hälsa

Barn ska må bra. Foto: "Ranveig"/Wikimedia Commons

– För mig är frågan om psykisk ohälsa bland barn och unga prioriterad. Vi måste arbeta för att förbättra situationen, i allt från attityder och bemötande till tillgänglig vård. Det här är en av de viktigaste framtidsfrågorna för den unga generationen.

Göran Hägglund (KD)Så sade socialminister Göran Hägglund (KD) när han presenterade regeringens överenskommelse med Sveriges kommuner och landsting, SKL, om barns och ungas psykiska hälsa. Satsningen handlar om att pröva nya idéer i de kommuner och landsting som vill delta i utvecklingsarbete. Beslutet togs under 2011.

Regeringens arbete för barn och unga med psykisk ohälsa handlar också om att förbättra tillgängligheten till vården. Där har man satsat 214 miljoner kronor på att förkorta väntetiderna. Pengarna används ungefär som kömiljarden, det vill säga att landstingen kan få del av medlen genom att nå upp till vissa mål. Hälften av pengarna handlar om att 90 procent av de barn och unga som ska få en första bedömning får den inom 30 dagar. Den andra hälften handlar om att minst 80 procent av de barn och unga som ska få en fördjupad utredning eller behandling ska ha påbörjat den inom 30 dagar.

Kristdemokraterna tycker att vi i förebyggande syfte behöver stärka de strukturer och gemenskaper som våra barn och unga finns i, såsom familj och skola, och underlätta etablering på arbetsmarknaden. Men vi behöver också stärka tillgången till vård för de unga som drabbas av psykisk ohälsa. Vi prioriterar arbetet med barn och unga som har eller riskerar att utveckla psykisk ohälsa.

– Vi ser en stor utvecklingspotential inom nästan alla områden vad gäller ungas psykiska hälsa, och det är det vi ska arbeta vidare med nu, säger Göran Hägglund. Det krävs krafttag och målmedvetet arbete både på nationell och lokal nivå, säger Göran Hägglund.