92. Färdtjänstens resenärer får resa utan kostnad i skärgården

Waxholmsbolagets båt M/S Saxaren i skärgården. Foto: Kenneth Hallman/Waxholmsbolaget

Från och med i år kan äldre och personer med funktionsnedsättning som har rätt till färdtjänst resa med sitt SL Access-kort på Waxholmsbolagets skärgårdsbåtar. Det innebär att de inte behöver betala extra för att resa i Stockholms skärgård.

Kristdemokraternas målsättning är att fler personer med funktinsnedsättning ska kunna resa med kollektivtrafiken. Därför har exempelvis alla bussar utrustats med låggolv/låginsteg. Resultatet av kollektivtrafikens tillgänglighetsarbete är att resenärer med färdtjänsttillstånd gör allt fler resor i den allmänna kollektivtrafiken.

Även tillgängligheten ombord på skärgårdsbåtarna har avsevärt förbättrat möjligheterna för personer med funktionsnedsättningars att resa i skärgården. Numera är alla skärgårdsfartyg tillgänglighetsanpassade, vilket möjliggör en god tillgänglighet för alla.

Från den 1 januari år gäller även färdtjänstkortet ombord på Waxholmsbolagets fartyg. På samma sätt som färdtjänstresenärerna utan extra kostnad får resa ombord i SL-trafiken får de nu resa med båtarna i skärgården. Beslutet var ett viktigt steg i att ge alla resenärer med funktionsnedsättning samma möjlighet att resa med kollektivtrafiken oavsett om färdmedel.

Karl Henriksson (KD)Kristdemokraten Karl Henriksson är ordförande i färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen i Stockholms läns landsting och är den som har varit ansvarig för beslutet. Kristdemokraterna vill nu gå vidare och låta övriga resenärers SL-kort gälla på skärgårdsbåtarna. I och med beslutet för färdtjänstresenärerna finns nu inga formella hinder.