70. En utveckling av mobila team inom psykiatrin

Landstingshuset i Stockholm.

När det gäller den psykiatriska vården i Stockholm har landstinget länge använt sig av mobila team. Kristdemokraterna lovade inför förra valet att utveckla de mobila teamen, så att människor inte behöver återfalla så att de behöver läggas in. 

Vuxenpsykiatrin i Stockholms läns landsting har fått i uppdrag att ha mobila team. Sådana finns nu på alla kliniker utom vid Psykiatricentrum i Södertälje, som anses ha för små volymer.

De mobila teamen inom psykiatrin är en länk mellan olika instanser. I det mobila teamet finns mångårig erfarenhet och kompetens inom beroendevård och psykiatri. Teamet består av mentalskötare, sjuksköterskor och specialistläkare.

När det saknas möjligheter att etablera och upprätthålla en stadig kontakt med den som behöver vård finns det mobila teamet där för att stötta där patienten befinner sig. Teamet kan komma ut för att göra bedömningar på plats klockan 8–22 alla dagar.

69. Färdtjänsten i Stockholm får en värdighetsgaranti

Taxiskylt. Foto: "Al Fed"/Flickr (CC BY-SA)

I morgon beslutar trafiknämnden i Stockholms läns landsting att huvudstaden kommer att bli först i landet med en värdighetsgaranti för färdtjänsten. Resenärerna ska få kompensation om färdtjänsten inte lever upp till garantin.

Karl Henriksson (KD)– Den som behöver färdtjänst ska precis som den som behöver äldreomsorg bli bemött på ett värdigt sätt. Därför vill vi införa en värdighetsgaranti, där det tydligt deklareras vad som är en god kvalitet och ett gott bemötande inom färdtjänsten, så att vi kan upptäcka och arbeta bort missförhållanden, sa Kristdemokraternas gruppledare i trafiknämnden Karl Henriksson i februari.

Sedan dess har det gått fort, och nu är Alliansen överens. Taxibranschen, brukarorganisationerna och landstingets färdtjänstberedning, där Karl Henriksson är ordförande, ska enligt beslutet samarbeta för att ta fram en gemensam värdegrund, som ska resultera i en värdighetsgaranti. Kristdemokraterna har sedan tidigare infört en sådan värdighetsgaranti inom äldreomsorgen.

Så här skrev Karl Henriksson i en debattartikel i Dagens Samhälle den 24 februari:

”Etik, moral och gemensamma värden behövs för att samspelet mellan olika parter ska fungera. Precis som i äldreomsorgen ska en värdighetsgaranti inom färdtjänsten därför ta upp vad som är en god kvalitet och vad som är ett gott bemötande. Det kan handla om god lokalkunskap, hjälp att ta sig i och ur taxibilen och att resenären blir kontaktad om det uppstår en försening. Det handlar också om ett inkännande bemötande från beställningscentralen, med lokalkännedom och goda språkkunskaper.”

 

Här kan du läsa mer om beslutet >>

68. Landstingen får bidrag för att införa valfrihet

Sedan 2012 har regeringen med socialminister Göran Hägglund (KD) i spetsen sett till att patienternas möjligheter att välja specialiserad vård blir bättre. Det finns nu ett stimulansbidrag som ska sporra landstingen att införa Lagen om valfrihetssystem, LOV.

"LOV E YOU". Foto: "Hiutwig"/Flickr (CC BY-SA)Landstingen är skyldiga att införa valfrihet enligt LOV på vårdcentralerna och den övriga primärvården. När det gäller den specialiserade vården är det inte obligatoriskt. Men Kristdemokraterna anser att det är bra när människor kan välja själva och få mer inflytande över sin vård. När statens budget presenterades för 2012 berättade regeringen därför att 160 miljoner kronor för 2012 skulle satsas på stimulansbidraget till landstingen. För 2013 och 2014 skulle bidraget vara 100 miljoner kronor.

Förutom att öka valfriheten är syftet med bidraget att förbättra tillgängligheten. Genom att göra det möjligt för fler vårdgivare att etablera sig kan köerna förkortas och mångfalden öka.

67. Alla fordon i SL-trafiken får alkolås

Alkolås. Foto: "Rsheram"/Wikimedia Commons

Vi har tidigare berättat om alkolåsen i alla SL-bussar, men den här typen av trafiksäkerhetsarbete är värd att uppmärksamma igen. Stockholm är nämligen på god väg att som första land i världen ha alkolås i hela kollektivtrafiken – helt och hållet tack vare Kristdemokraterna.

Karl Henriksson (KD)– Arbetet med att utrusta samtliga fordon i SL-trafiken med alkolås startade med en motion från Kristdemokraterna 2005. Redan i dag finns alkolås i alla SL:s bussar och nu inför vi det även i tunnelbanan. Det är förmodligen ovanligt med tunnelbaneförare som kör alkoholpåverkade, men alkoholmissbruk är en hemlighet som många bär på i vårt samhälle och ibland gör folk dumma saker. Ifall omdömet sviktar ska tekniken sätta stopp, säger Karl Henriksson (KD), som nu är gruppledare i trafiknämnden i Stockholms läns landsting.

I början av mandatperioden fattades beslutet som innebär att all SL-trafik ska ha alkolås år 2020. Det införs i tunnelbanan, på Roslagsbanan och på lokalbanor. När pendeltågen byts ut finns alkolås även där. När det gäller sjötrafiken införs alkolås när man köper nya båtar.

Kristdemokraterna kommer att fortsätta att kämpa för att få bort rattfylleriet. Inom den trafik som upphandlas av landstinget är det självklart att onykterhet inte ska förekomma.

66. Sverige får privata apotek

Rådgivning i ett av de privata apotekskedjor som har öppnat. Foto: Apoteket Hjärtat (CC BY-SA)

Det har blivit dags att gå tillbaka i tiden, till en period då Sverige som ett av de sista länderna i världen hade ett statligt monopol i stället för en privat apoteksmarknad. Året var 2008. En socialminister med förkärlek för valfrihet hade emellertid andra planer.

Så här skrev socialministern, med namnet Göran Hägglund och partibeteckningen kristdemokrat, på Dagens Nyheters debattsida den 5 januari 2008:

Patienter i Sverige ska på ett enkelt och tryggt sätt kunna köpa sina läkemedel. Regeringen har som målsättning att öka tillgängligheten och förbättra servicen för patienter och kunder på landets apotek. Det ska bli enklare att köpa sin medicin. Genom att ge fler möjlighet att driva apotek frigörs företagsamhet och initiativkraft som i dag är inlåst. Det handlar både om att ge farmaceuter möjlighet att bli egna och förverkliga egna idéer och om butikskedjor som kan erbjuda nya tjänster och nya koncept.

 

Så blev det. Den 1 juli 2009 trädde den nya lagen igenom som innebar att apoteksmarknaden omreglerades. Den som har tillstånd av Läkemedelsverket får sedan dess driva detaljhandel med läkemedel. Apoteket AB, som tidigare hade monopol, fick sälja en del av sina apotek.

Göran Hägglund (KD)– Apoteket AB ska naturligtvis bibehålla en del och inte utsättas för dramatiskt stora förändringar som försvårar deras möjligheter att fungera. Å andra sidan måste de andra aktörerna få in en fot. Är det för få som säljs, kommer man inte att få en förändring på marknaden, sa Göran Hägglund till Dagens Nyheter i januari 2008.

Monopolet infördes på 1970-talet och trädde i full kraft på 1990-talet. En sådan omfattande omreglering föregicks av noggrant utredande och analyserande, och bestod av flera övergångsregler. Resultatet ser vi nu några år efteråt. Trots dystra farhågor från vissa håll har apoteken blivit 356 fler. De har längre öppettider och fler har söndagsöppet. Ett trettiotal apotek har etablerats på platser som inte tidigare hade apotek. Även apoteken i glesbygd har blivit kvar.

Finns då ingen smolk i glädjemedicinkoppen? Jo, faktiskt konstaterade Statskontoret förra året i sin utvärdering av reformen att förutsättningarna för personalens kompetensutveckling hade försämrats, vilket kunde leda till sämre patientsäkerhet. Göran Hägglund har dock påpekat att Läkemedelsverkets föreskrifter säger att all personal ska få tillgång till den fortbildning som arbetet kräver. Regeringen har också gett Läkemedelsverket i uppdrag att ta fram indikatorer på patientsäkerhet på apotek.

– Man ska komma ihåg att vi har gått från en situation med en aktör till ett tiotal, och dessutom har Apoteksgruppen ett 170-tal apotek som drivs av enskilda personer. Vi har en betydlig större mångfald nu, och det har lett till lägre priser på en del storsäljande läkemedel, kommenterade Göran Hägglund uppgifterna till TT.

Tack vare Kristdemokraterna finns i dag aktörer som är stora och små, statliga och privata, på en marknad där kundnyttan och serviceutbudet har ökat kraftigt. Kristdemokraterna fortsätter att arbeta för valfrihet med patienten i fokus och en god tillgång till läkemedel.

65. Utmattade och ME/CFS-patienter får välja vård

Patient med smärta. Foto: Wikimedia Commons

I tisdags blev det klart. Patienter med långvarig smärta och utmattningssyndrom i Stockholms läns landsting ska själva få välja vårdgivare. ME/CFS, det vill säga kroniskt trötthetssyndrom, kommer att ingå i det vårdvalet.

Kristdemokraterna har länge drivit politiken att vårdvalet i Stockholm ska utökas med ME/CFS-patienterna. Stig Nyman (KD) är ansvarigt landstingsråd för rehabilitering av kroniska sjukdomar, och han räknar med att de patienter som nu kommer att omfattas av vårdvalet ska få bättre behandling.

Stig Nyman (KD)– De här patienterna är mycket utsatta och går igenom stort lidande. Ingen säker behandling finns i dag att få och dagens forskning ger inga tydliga svar. När vi inför vårdval ser vi till att det finns en bred kompetens för både rehabiliteringen och läkarsidan. Målet är att få en bredd av vårdgivare och kunna lindra lidandet för fler, säger Stig Nyman.

Innan beslutet i hälso- och sjukvårdsnämnden i tisdags fanns 28 vårdvalsområden i Stockholms län. Nu införs vårdval enligt Lag om valfrihetssystem, LOV, för rehabilitering vid långvarig smärta och utmattningssyndrom. Vårdvalet startar i oktober. När det gäller ME/CFS ska landstingets hälso- och sjukvårdsdirektör ta fram ett förslag på hur vårdvalet ska utformas.

64. Störningsinformationen blir bättre i SL-trafiken

Störningsinformation på SL.se

När störningar drabbar kollektivtrafiken är det viktigt att resenärerna snabbt och tydligt får information om vad som har hänt. Därför lovade Kristdemokraterna inför förra valet att förbättra störningsinformationen i SL-trafiken. 

En rad insatser har sedan dess införts för att göra informationen bättre. Det tydligaste är kanske att SL numera enbart arbetar med realtidsinformation på sin webbsida, det vill säga information om när bussar och tåg förväntas komma till stationen baserat på var de för tillfället befinner sig. SL finns också numera på Facebook, där det informerar om pågående trafikstörningar, alternativa resvägar och restider. Även här i realtid.

Sedan något år tillbaka pågår ett arbete med att byta ut gamla elektroniska informationstavlor mot nya med realtidsinformation. Kristdemokraterna och övriga Alliansen i Stockholms läns landsting har också organiserat om, så att SL har ansvar för all störningsinformation. Tidigare var ansvaret uppdelat mellan SL och Trafikverket.

En stor del av förbättringarna rör personer med funktionsnedsättningar. Alliansen har infört en tillgänglighetsgaranti. Om personer med funktionshinder inte kan resa med SL på grund av exempelvis en trasig hiss, buss eller rulltrappa får de beställa taxi. All SL-personal ska gå igenom en utbildning om hur tillgänglighetsgarantin fungerar. Samtidigt pågår en snabb utbyggnad av antalet ”pratorer” för personer med funktionsnedsättningar. Pratorer är de knappar som resenären kan trycka på för att höra en röst tala om när nästa buss kommer.

63. Bättre vård för den som är inlagd inom psykiatrin

Psykisk ohälsa. Foto: Bhernandez/Wikimedia Commons

Regeringen har de senaste åren under socialminister Göran Hägglunds ledning arbetat för att metodiskt förbättra den psykiatriska heldygnsvården, det vill säga när patienter läggs in på psykiatriska avdelningar. Bättre vård, mindre tvång, är ledorden.

Sedan 2007 har Alliansregeringen satsat 4,5 miljarder kronor på en bättre psykiatri och psykisk hälsa. Satsningen är numera permanent, och den innebär bland annat att förbättra heldygnsvården. Patienten ska vara i fokus samtidigt som vården är god och säker.

Det här arbetet handlar om ett nära samarbete mellan regeringen och Sveriges kommuner och landsting, SKL. Genom en överenskommelse kunde de bjuda in samtliga heldygnsenheter i landet som hade tvångsvård för att delta i ett projekt som skulle öka kunskapen om goda metoder, arbetssätt och strukturer.

Tvångsvård, det vill säga att tvångsmedicinera, spänna fast eller avskilja människor, tillhör det svåraste inom den psykiatriska heldygnsvården. Här har fokus legat i projektet. Så här sade Göran Hägglund i ett tal hos SKL hösten 2012:

Göran Hägglund (KD)– Att fokusera på just tvång handlar om att våga utmana det svåraste och mest komplexa som den psykiatriska heldygnsvården har att arbeta med. Det utmanar kunskapsmässigt, etiskt och juridiskt. Men det går att förändra även det inom den psykiatriska vården som till synes kan verka omöjligt eller svårt. Vi kan få en förändring till stånd när vi verkar tillsammans – forskare, professionella, patienter och anhöriga.

Arbetet har fortsatt i olika former. I dag erbjuds landsting och regioner att delta i förbättringsaktiviteter. Personer med omfattande eller komplicerad problematik ska på så sätt successivt få en bättre vård och omsorg.

62. Ett särskilt stöd för apotek i glesbygd

Apotek. Foto: Wikimedia Commons

Kristdemokraterna har under sin tid med ansvar för socialdepartementet i regeringen tagit bort Apotekets monopol, vilket har lett till att tillgängligheten till läkemedel har ökat kraftigt. Från och med i år kan apotek som ligger i glesbygd också få bidrag från staten.

Apotek i glesbygd är ofta lönsamma. För att tillgodose och upprätthålla en god försörjning av läkemedel i hela landet har socialminister Göran Hägglund (KD) och övriga regeringen ändå infört ett särskilt stöd för apotek i glesbygd. De här apoteken gör det lättare att bo i alla delar av landet eftersom man får en fortsatt god nivå av samhällsservice.

De apotek som kan få stödet måste uppfylla tre krav:
– De ska ligga minst 20 kilometer från närmaste apotek
– De ska vara öppna året runt
– De ska ha en försäljning som ligger mellan 1 miljon och 10 miljoner kronor per år.

Enligt beräkningar från Tandvårds- och läkemedelsverket kommer 57 apotek att få dela på 20 miljoner kronor under 2014.

61. Stockholm får fler pendelbåtslinjer

Snabbgående pendelbåt. Foto: Styrsöbolaget

Vi är osäkra på om det möjligen har framgått i den här bloggen, men Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting gillar pendelbåtar. Det är ett sätt att underlätta arbetspendlingen för stockholmarna på ett effektivt sätt genom att utnyttja stadens naturliga vattenvägar. Under de senaste åren har vi varit pådrivande för att nya pendelbåtslinjer kommer till stånd.

Senast nu i februari beslutade trafiknämnden om en stomnätsplan, där ett nät av pendelbåtar på Stockholms inre vatten kommer närmare.

Karl Henriksson (KD)– Alliansen arbetar fram ett pendelbåtsnät på Saltsjön och Mälaren, så att arbetspendlare har tillgång till effektiva transporter på Stockholms naturliga vattenvägar. Succén Sjövägen, som Kristdemokraterna tog initiativ till, är det tydligaste exemplet. Stomnätsplanen sträcker sig till 2030, och då räknar vi med ett väl utbyggt pendelbåtsnät på Stockholms inre vatten, kommenterade Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

Sedan tidigare står det klart att två nya pendelbåtslinjer, förutom Sjövägen, kommer på plats efter Kristdemokraternas påtryckningar. Det handlar först och främst om en pendelbåt till Ekerö. Den kommer att gå från Gamla stan via Kungsholmstorg och Hägerstenshamnen, om partiets förslag följs. SL ska förbereda en upphandling av snabba, miljövänliga pendelbåtar och utreda möjligheten att höja hastigheterna på Mälaren.

– Med tanke på renoveringen av Slussen och att delar av Ekerövägen stängs av under byggandet av Förbifart Stockholm är det nödvändigt att avlasta bussarna och tunnelbanan, sa Karl Henriksson när beslutet fattades.

Den andra pendelbåtslinjen kommer att gå mellan Ulvsunda och Södersjukhuset. Med de nya linjerna får Stockholm fler tvärförbindelser, vilket kommer att leda till att fler människor får lättare att få ihop sina vardagsliv.