• Ordförandebrev – Mars 2020

Månadsbrev från förbundsordföranden

Mars 2020

Hur kunde det bli så här? Hela världen stänger ned och vi alla undrar hur det ska bli. Kanske kan det, när Coronapandemin har lagt sig, komma något gott ut av det vi får lära oss. Nu är det tid att både hjälpa och ta emot hjälp. Vår solidaritet kommer säkerligen att få stå ut med flera prövningar.Seniortinget i Örebro som vi sett fram emot och har planerat för så väl, kan vi tyvärr inte genomföra.

Vi undersöker nu om vi kan förlägga det i höst. Helst med samma program och samma talare. Förbundsledningen kommer med besked så snart vi vet mer.Många årsmöten kan inte genomföras som planerat. Några skjuter fram dem i tiden, andra försöker att genomföra dem per telefon. Stadgarnas tidsramar kan inte gälla i dessa exceptionella tider.Ett riksdagsseminarium var planerat i mars om boende för äldre.

Riksdagsledamöterna Larry Söder och Hans Eklind stod tillsammans med KD Senior som inbjudare. Tyvärr kunde inte heller det genomföras. Kanske blir det av i maj?När nu alla möten blir inställda kan det ge oss tid till att ringa de där telefonsamtalen som inte har blivit av. Det kan bli till uppmuntran för någon som känner sig isolerad. Det kan också bli tid för reflektion över hur vi som seniorförbund ska arbeta.

Vilka frågor ska vi särskilt föra fram? Vilka kontakter ska vi ta för att ge vår syn på olika frågor? Vilka insändare och debattartiklar ska vi skriva?Min förhoppning är att när jag skriver månadsbrevet för april, någon gång efter påsk, ska det inte bara ha börjat spira i naturen utan också i våra sinnen. Vi kommer nog då att se att också den här krisen lägger sig. Är man senior har man ett långt livsperspektiv. Vi vet att efter mörker kommer efterlängtat ljus!

Allt gott kära seniorvänner!

Lars O Molin
    Förbundsordförande!

Ladda ned ordförandebrevet här!