• Tack för förtroendet

Tack till alla er som har röstat på oss. Tack vare era röster fick vi återigen 3 mandat i kommunfullmäktige och har en ordinarie ledarmot i varje nämnd. Vi har har valt att vara i opposition och vi kommer tillsammans med Liberalerna arbeta för en borglig politik.

• Motion om BOT-avdrag bifölls

KD’s medlemmar gav Bodils motion om BOT-avdrag (behandling och terapi avdrag) för privatpersoner bifall på KD Skånes distriktsårsmötet.

Citat från Bodils motion:

”Kampen att få in tillräckligt med skattemedel och att skapa nya arbetsmöjligheter tar aldrig slut. Vi har gjort flera bra insatser som RUT och ROT-avdrag, men det räcker inte anser jag. Därför vill jag införa ett BOT-avdrag, ett behandlings- och terapiavdrag för privatpersoner. Vi behöver alla olika former ...

• Årsmöte den 16 februari

Lördagen den 16 februrari är alla medlemmar varmt välkomna på årsmöte. Detta året är det rikstingsår vilket innebär motionsår. Har du någon bra motion som du vill att riks ska lyfta måste de lämnas in och tas beslut om på årsmötet. Så har du/ni någon bra idé så skriv ihop den som en motion. Här kommer lite tips för vad varje motion ska innehålla:

Rubrik som tydligt uttrycker innehållet i motionen eller motionens krav En förklarande brödtext Tydliga och konkreta att-satser, kan vara en el...
  • Årets vitsippspris!

Vid vår årliga julfika delade vi ut vårt årliga visippspris. Priset delas ut till en person som gjort en god insats eller gärning för samhället och årets pris gick till det kommunala bostadsbolaget Treklöverns förre vd Ulf Bengtsson. Anledningen är hans och hans medarbetares insats för att ha gjort bolaget väl ansett efter år av förluster.

”Genom nytänkande,uthållighet, öppenhet och mod har detta varit möjligt”, lyder en del av motiveringen.

Förutom att ha gått från ...

• 3. Bodil Andersson

Bodil är nr 3 på vår kommunfullmäktigelista

Bodil arbetar som massör och är ordförande för KD Kippan

Jag vill arbeta för de svaga i samhället och kommer aldrig att ge upp min positiva inställning till människors förmågor. För ett bra samhällsklimat måste familjen prioriteras. Här inkluderar jag givetvis våra seniorer

• 2. Charlotte Eliasson Anderberg

Charlotte står som nr 2 på vår kommunfullmäktigelista.

Charlotte arbetar som pedagogisk utvecklare och sitter i Kommunfullmäktige och som ordinarie ledarmot i Barn- och utbildningsnämnden

Jag vill se en framtid där familjen, miljön, förskola och skola är i fokus Jag vill kunna stå för det vi skapat och lämnar efter till våra barn, samt bidra med inspiration och nytänkande.

• LRF valårsupptakt !

Visst är de söta !

Vi var på gårdsbesök med vår riksdagkvinna Sofia Damm. Ett intressant besök, härligt med så många unga lantbrukare. Det vi tog med oss därifrån var väl framförallt att vi ”kommuninvånare” bara tar förgivet att vi ska ha tillgång till naturen och framför allt , öppen natur. Det är kanske dags att vi börjar kompensera lantbrukarna och skogsbrukare för att vi får använda deras välskötta marker ?

• Forssmed om regeringens budget

Vårdköerna växer och bristen på äldreomsorgsplatser tilltar, tudelningen på arbetsmarknaden fortsätter öka och pensionärerna har ingen stark röst vid regeringsbordet. Budgeten saknar viktiga reformer som bygger Sverige starkare framåt. Vi ser förlorade år för Sverige. Det är ett välfärdssvek. Vi Kristdemokrater vill återupprätta välfärdslöftet, säger Jakob Forssmed.

...
  • Möts på Gammelmarknaden i Ljungbyhed

Fredagen och lördagen den 18, 19 augusti är det dags igen för den årliga gammelmarknaden i Ljungbyhed. Givetvis kommer vi att finnas på plats för att möta era frågor.

Hoppas vi ses!

• Årets vitsippspristagare

Abdirizak Yusuf Muhamed (”Abdi”) tilldelas årets vitsippspris vid Demokratimässan.

Abdi har nyligen tagit studenten på Ekonomiprogrammet vid Åbyskolan/ Klippans gymnasieskolor. Han har gjort en imponerande personlig resa sedan han kom till Sverigesom 5-åring. Sin utbildning har han fått i kommunens skolor.

Abdi har ett stort samhällsengagemang, vilket visat sig på olika sätt. Under högstadietiden på Snyggatorpsskolan var han ordförande i elevrådet. Senare blev han involverad i e...