• Att prioritera rätt är att ta ansvar

Den 28 maj gick KD Knivsta ut med sin nya budget för en bättre skola, förskola och äldrevård. Den 4 juni fick vi se Moderaterna och Centern helvända och till stor del följa våra förslag. Det gläder oss att vi har stöd för vår politik.

Replik på insändaren ”Vi tar ansvar för Knivsta”.

Det gläder oss att vi har stöd för vår politik. Vi kristdemokrater anser aldrig att det är rätt att spara på skola och förskola i ekonomiskt tuffa situationer. Inför ett val är det också viktigt att som parti visa var man lägger sina prioriteringar. Det är ansvarsfullt och handlar inte om ett ”politiskt spel”.

Vi är mycket glada över att våra allianskollegor i M och C läst vår budget och hittat bra sätt att ta ansvar för kommunens ekonomi med bland annat bibehållen satsning inom skolan utan skattehöjning.

Dessutom kan vi se att de liksom vi ser möjligheter att göra besparingar på onödigt stora utgiftsposter inom äldrevården som inte har resulterat i kvalitet, utan medför onödiga kostnadsuttag.

Vårt förslag är inte populism

Vårt budgetförslag blev klart några timmar innan det skulle läggas fram i kommunstyrelsen. Det kan uppfattas som olyckligt. Att vara fritidspolitiker, heltidsarbetande och familjefar är inte helt lätt alla gånger, dygnets alla timmar måste vändas och vridas på.

Det gjorde att förslaget blev klart i sista sekunden, men det är ett bra förslag som visar vad vi vill under hela mandatperioden och kan knappast kallas för populism.

Vi har tagit ut kompassriktningen för 2019-2022 med många långsiktiga reformer, bland annat fortsätter vi minska barngrupperna i förskolan, ökar stödet till ideella föreningar med barn- och ungdomsverksamhet och satsar på mer marknadsföring av kommunen för att locka nya företag att etablera sig här.

Satsningarna duger inte

Den 18 juni lade så Centern och Moderaterna fram sitt nya förslag till inriktningsbudget för nästa år. Det är positivt att de valt att höja anslaget till skolan med 9 miljoner kronor. Men det räcker inte – summan måste upp för att motsvara normal uppräkning för inflation och löneökning om inte skolan ska tvingas göra nedskärningar.

Knivsta har idag landets tredje dyraste hemtjänst och antalet hemtjänstpersonal en brukare träffar över en 14-dagarsperiod har ökat från 12 till 19 personer 2017.

Men genom vår modell för hemtjänsten där man enbart betalar för utförda timmar, kan vi spara ytterligare 10 miljoner kronor till kommunen. Som det är idag går delar av kommunens pengar ut i ett svart hål.

Vi vill kapa köerna

Vi lägger också 11 miljoner mer än ordförandeförslaget på våra äldreboenden för att kapa köerna dit.

Vi har flera bra reformer för att få en god ordning på ekonomin och är öppna för att diskutera med andra partier för att tillsammans ta ett långsiktigt ansvar för kommunen.

Den fråga vi nu ställer oss är hur KNU och SD har tänkt styra kommunen eftersom ni till skillnad från allianspartierna valt att inte lägga någon budget.

Pontus Lamberg, kommunalrådskandidat,
    Kristdemokraterna Knivsta