• Björn-Owe Björk: Tråkigt avslut

I torsdags kom domen i tvisten mellan Knivsta kommun och ”Mojjen” där tingsrätten ogillade stämningsansökan. KD Knivsta beklagar att frågan kring markanvisningsavtalet inte kunde lösas utanför domstol.

Mojjen AB har stämt Knivsta kommun på 2,4 miljoner kronor för förlorad inkomst för att gatuköket tillfälligt fått en annan plats samt skada på grund av uteblivet köp av marken. I domslutet ger tingsrätten kommunen rätt och ogillar Mojjens hela stämning. Därmed ska Mojjen betala kommunens rättegångskostnader på över en halv miljon kronor.

KD Knivsta beklagar att denna tvist inte kunde lösas på annat sätt än i rätten.

KD föreslog förlikning

KD Knivsta har förordat en förhandling utanför rättssalen och kontaktade kommunalrådet i Markaryds kommun som tackade ja till att förhandla mellan parterna. Skälet är att det borde finnas ett snabbare och billigare sätt att lösa oenigheten än att gå till rätten.

Utfallet från tingsrätten är ingen seger som vi ser det.

– Vi ser ingen vinnare i detta. Vi hade hoppats på förlikning istället för rättegång, av både ekonomiska och mänskliga skäl. Nu blev det inte så vilket bara är att beklaga, säger Björn-Owe Björk, kommunalråd för KD Knivsta.