• Det är dags för matbutikerna i Knivsta att bojkotta danskt fläskkött

Flera ICA-handlare runt om i landet har bestämt sig för att bojkotta danskt fläskkött. KD i Knivsta vill nu se att även matbutikerna i Knivsta följer efter.

Produktionsförhållanden och djurhållningen av grisarna i Danmark är mycket dålig. Nyligen rapporterades det att fyra personer i Danmark dött av antibiotikaresistenta bakterier av samma typ som finns hos grisar.

Vi borde därför gemensamt visa att vi inte tolererar denna utveckling.

Björn-Owe Björk, gruppledare i KD Knivsta menar att det är viktigt att slå vakt om den svenska djurhållningen och kräva att även andra länder håller den nivå på djurskyddslagar som finns i Sverige. Det svenska folket vill också att grisarna ska ha ett bra liv innan de går till slakt, menar han.

Den danska lagstiftningen skiljer sig mot den svenska. Danskarna klipper knorren på grisarna för att de under sina trånga levnadsförhållanden inte ska gnaga av knorrarna på varandra. Samtidigt pumpas de danska grisarna fulla med antibiotika i ”förebyggande syfte”.

Lockelsen att handla ”lågpris” gör att vi alla lätt sviker våra ideal och köper danskt fläskkött från djur som fötts upp under helt andra förutsättningar.

Medan danskarna struntar i goda produktionsvillkor får svenska grisbönder merkostnader gentemot sina konkurrenter som gjort att svenska producenter tvingas lägga ner sin verksamhet. Mellan 2007-2012 har antalet grisbönder i Sverige minskat med 56 procent.

– Det är inte rätt att god djurhållning ska straffas. Efter dessa fyra dödsfall så känns det som vi nått en gräns där vi inte längre kan låtsas som vi inte ser något. Vem av mathandlarna i Knivsta vågar gå först ut och bojkotta det danska fläskköttet? undrar Björn-Owe Björk som har ett starkt stöd från de lokala partimedlemmarna.

– För egen del kommer jag under nästa mandatperiod vaka över den kommunala upphandlingen och se till att vi så gott det går prioriterar kvalitet och närodlat.