• Ett oansvarigt beslut

Kommunstyrelsen fattade i måndags (24/3) ett i vårt tycke oansvarigt och olyckligt beslut rörande fortsatt hantering av Knivsta arena. Beslutet ger helt och hållet ändrade förutsättningar för bygget.

I höstas beslutade kommunstyrelsen om hur den fortsatta hanteringen av byggandet av Knivsta Arena skulle ske. Då beslutades:
    20140330-105716.jpg

Utifrån ett kristdemokratiskt perspektiv var detta ett relativt bra beslut. Det var en kompromiss som gav flera saker. Det gav en planering av hela Knivsta Arena som vissa partier eftersträvat. Det gav en etappindelning då vi inte har råd att bygga allt på en gång. Vidare gav den en ekonomisk ram för första etappen (innehållandes sporthall och isyta) och det begränsade den totala ytan till 6500 m2 (i enlighet med arenaberedningens förslag).

Kort och gott, ett väl avvägt kompromissförslag. Tyvärr var det inget som förvaltningen valde att arbeta efter. Istället togs ett nytt förslag till beslut fram som kommunstyrelsen i måndags också beslutade om.

Det nya beslutet innebar två konkreta skillnader. Dels beslutade man att planera för det förslag som kallas alternativ D och dels att investeringsramen om 41 miljoner kronor för första etappen togs bort.

Två olyckliga konsekvenser

Alternativ D är mer en dubbel så stor som föregående beslut, dvs 14000 m2 istället för 6500 m2. Yta i arenor kostnadsdrivande.

Investeringsramen var tänkt som en planeringsförutsättning, en ram att hålla sig inom och som låtit kommunen bygga arenans första etapp enligt principen design-to-cost, dvs att anpassa innehållet så att det ryms inom ram. Nu togs ramen bort och vi bygger istället första etappen enligt principen nice-to-have. Nice-to-have-principen brukar bli dyr när det inte är ens egna pengar man shoppar för.

Dessa två beslut kommer innebära att kommunstyrelsen i nästa steg får in offerter som vida överstiger de kostnader man egentligen har råd med och som överstiger ursprungliga planer.

Kommer då kommunstyrelsen att säga nej när dessa alldeles för dyra offerter presenteras. Nej, det är inte särskilt troligt. Politiskt skulle det innebära 3,5 års bortkastad tid och ett misslyckande gentemot invånarna som man lovat en ny sporthall och isyta. Det sannolika är att man är ekonomisk oansvarig, tar kostnaden och istället låter andra områden såsom skola och förskola bli lidande eller att man alternativt höjer skatten. Troligt blir det en kombination av dessa båda.

Slutsats: Istället för att aktivt styra har nu kommunstyrelsen valt att backa in i ett läge då man inte har andra val än att bygga en arena kommunen egentligen inte har råd att finansiera.

Ps. Då det i slutändan rör mer än 300 miljoner kronor av någon annans pengar, dvs Knivstabornas pengar, så är det beklämmande att kommunstyrelsen avsagt sig möjligheten till sund finansiell styrning av arenabygget.

Kristdemokraterna reserverade sig givetvis mot måndagens beslut.

Pps. Mullsjö kommun byggde denna fullstora innebandyhall med 2000 sittplatser för 20 miljoner kronor. För 300 miljoner får man 15 sådana hallar.