• KD ensamma om att sänka skatten

Kristdemokraterna är det enda partiet i Knivsta som lovar att sänka skatten under nästa mandatperiod. Detta visar sig nu när totalt sju partier har presenterat sin budget för 2019. Dessutom så lägger partiet mest pengar på att minska barngrupperna.

Knivsta kommun har ett par besvärliga ekonomiska år framför sig. I dagsläget är kostnadsläget högre än för jämförbara kommuner. Trots detta satsar nu Kristdemokraterna på en skattesänkning med 20 öre 2022.

– Detta är möjligt eftersom vi släpper ett reformpaket som ska få kommunen på fötter. Men vi kommer givetvis fortsätta att prioritera kvalitén inom skola, vård och omsorg, säger Pontus Lamberg, KD, kommunalrådskandidat.

En av de åtgärder som KD vill genomföra är att minska kostnaden för äldreboenden genom att upphandla även det kommunala äldreboendet och på så vis nå stordriftsfördelar.

– Vi bedömer att vi kan spara upp till fem miljoner kronor per år utan att kvaliteten påverkas –  vilket vi ser som mycket positivt, säger Björn-Owe Björk, KD, kommunalråd i Knivsta.

Minska kostnaden – höja kvaliteten

KD vill också att hemtjänsten bolagiseras och att betalningen endast ska ske utifrån utförd hemtjänsttimme och att ersättningen anpassas till riksgenomsnittet på 401 kronor, vilket inte är fallet idag.

– Målet är att både sänka kostnaderna och höja kvaliteten för brukarna. Knivsta har idag landets tredje dyraste hemtjänst och antalet hemtjänstpersonal en brukare träffar över en 14-dagarsperiod har ökat från 12 till 19 personer 2017 – detta vill vi åtgärda, säger Pontus Lamberg.

Ett annat område där man sparar in pengar är på är kommunens lokaler där KD menar att en smartare hyresmodell kan införas.

Kristdemokraterna lägger också mest pengar i sin budget på att minska barngrupperna och vill sänka dem med 0,8 barn nästa år – vilket skiljer sig från både M, C, V och S där barngrupperna till och med ökar med 0,2 barn utifrån lagd budget.

Hittat onödiga utgiftsposter

Att KD genom olika effektiviseringar lyckas med att sänka skatten beror på att man gått igenom hela den kommunala ekonomin och där hittar onödiga utgifter. I budgeten ligger också förslag på att slå ihop park- och fritidsförvaltningen och att låta samhällsbyggnadsnämnden flytta in under kommunstyrelsen och bygg- och miljönämnden.

– Vi förvånas över att Moderaterna och Centerpartiet inte redovisar för väljarna vad de kommer att göra för att lösa kommunens ekonomi under hela mandatperioden. Antingen så blir det en skattehöjning på över en krona eller så får man skära i verksamheterna. I nuläget riskerar de att gå back över 40 miljoner kronor år 2021, medan vi redovisar 0-resultat, säger Pontus Lamberg.

– Om istället S kommer att leda kommunen efter valet så kommer vi hamna bland de 25 kommuner i landet med högst skattetryck, om de inte samtidigt inför reformer, avslutar han.

Foto: Knivsta kommun