• KD vill satsa mer på skolan

Idag lade M och C fram sitt nya förslag för inriktningsbudget för Knivsta 2019. Vi är glada för att våra idéer kring att satsa på skolan och att undvika onödiga utgifter i äldreomsorgen har anammats. Men KD kan inte acceptera neddragningar i skolan och satsar därför 7 miljoner kronor mer.

– Vi ser nu att C och M höjer anslaget med 9 miljoner kronor. Det är bra men det räcker inte – summan måste upp för att motsvara normal uppräkning för inflation och löneökning, säger Pontus Lamberg, ledamot i kommunstyrelsen för KD.

KD vill minska beroendet av exploateringsvinster. Vi kan inte betala kommunens verksamhet genom kortsiktiga inkomster med stor osäkerhet. Vi pressar ner summan med ytterligare ett par miljoner kronor jämfört med förslaget som lades fram vid dagens sammanträde och hoppas att fler partier följer oss.

Tredje dyraste hemtjänsten

Knivsta har idag landets tredje dyraste hemtjänst och antalet hemtjänstpersonal en brukare träffar över en 14-dagarsperiod har ökat från 12 till 19 personer 2017. Vi är glada för att Moderaterna och Centern precis som vi har sett att hemtjänsten kan reformeras.

– Men genom vår modell för hemtjänsten där man enbart betalar för utförda och inte beviljade timmar, kan vi spara ytterligare 10 miljoner kronor till kommunen. Som det är idag går delar av pengarna ut i ett svart hål, säger Pontus Lamberg.

Väntetiden till särskilt boende var 117 dagar i snitt förra året, vilket gör att Knivsta tillhör de 10 procent av landets kommuner som har längst kötider. Vi lägger 11 miljoner  mer än ordförandeförslaget.

– Vi vill korta köerna och anser att den summan ska användas till detta. Tittar man på hur vi löst olika kostnader i vår budget och tar till sig våra förslag för en ökad effektivitet så har man också råd att satsa mer på kärnverksamheten där äldreomsorgen ingår.

Kvalitet utan skattehöjning

Med vår budget skulle kommunen kunna höja nivån i verksamheten utan att höja skatten, vilket S vill göra. Vi har istället tagit fram en rad reformer som innebär att både nämnder och övrig förvaltning jobbar på ett effektivare och smartare sätt.

Det är dock vi som politiker som sätter ramarna – inte förvaltningen. Vi är mycket förvånade över att Knivsta.nu för andra gången vill låta förvaltningen ta reda på hur de ska minska kostymen på bästa sätt.

– Den här gången ville de att socialförvaltningen skulle ta fram förslag på nya snävare ramar. Förra gången gällde det hela förvaltningen. Det är andra gången som det sker i ett KS-sammanträde – det är inte trovärdigt, säger Pontus Lamberg.

Se KD:s budget i sin helhet här

Kontakt:
    Pontus Lamberg, kommunalrådskandidat, Kristdemokraterna Knivsta