• Lagstiftningen måste ses över

Publicerad i helhet, SvD 22 nov

Lagen ålägger kommunen att tillhandahålla kommunalt VA om det av miljö- eller hälsoskäl ”behöver ordnas vattenförsörjning eller avlopp i ett större sammanhang”. Det är kanske rimligt i helt nya bostadsområden utan annan bebyggelse i närheten men i verkligheten börjar man sällan ett samhälle från scratch.

Lagen skapar stora problem vid utbyggnad av små samhällen. Kommunen har ansvar att tillhandahålla VA för varje glest bebodd by, så fort en enda fastighetsägare vill det. Alla småhusägarna måste då betala anslutningsavgiften som ofta ligger kring 200 000 kronor eller mycket mer, även när de flesta redan har ett fungerande avlopp.

Det rimliga är istället ofta att det nya huset ansluts till en gemensamhetsanläggning eller ordnar med eget VA. Något som inte kommer ske med nuvarande lagstiftning. Istället åsamkas grannar och kommun extrema kostnader.Reglerna måste bli mer flexibla.

Det är inte givet att kommunalt ägande alltid är den bästa lösningen. Befintligt VA, närhet till befintligt kommunalt VA, sjöar, miljö- och hälsoaspekter, och kostnader bör beaktas.

Anna Werner, samhällspolitisk analytiker på Villaägarnas riksförbund
    Björn-Owe Björk (KD), kommunalråd Knivsta