• SÅ TAR VI ANSVAR FÖR HELHETEN I KOMMUNEN!

Samhällsfrågor och politik väcker känslor. Det är naturligt eftersom det handlar om hur vi vill se och ta ansvar för det gemensamma, vårt samhälle.
    Många har den senaste tiden märkt av hur en fråga, fritidsfrågan, har blivit en fråga där många olika visioner har diskuterats på de sociala nätverken. Det är ingen hemlighet att Knivsta.nu har en annorlunda syn än oss i allianspartierna när det gäller kopplingen mellan visioner, ansvar och ekonomi.

Gemensamt är att vi ser behovet av att snabbt komma till skott med utbyggnad av fritidsanläggningar. Däremot är vi mycket oroade över de ekonomiska konsekvenserna av att riva Hälsohuset och bygga en helt ny och betydligt större arena, en arena som med råge överstiger det initiativ som en gång togs av ”Knivsta efter 17”.
    Enligt preliminära beräkningar skulle nettokostnaderna för detta bli motsvarande 1 krona i kommunalskatt. Vissa kostnader har vi redan idag. Vi har även behov av att framåt 2017 hitta en lösning för fritidsklubbens verksamheter. Befolkningen växer snabbt i Knivsta och därför kan kostnaden fördelas på fler invånare i framtiden. Det aktuella D-alternativet innehåller ingen helhetslösning vad gäller finansieringen.

· Kan vi komma överens om att öka brukaravgifterna när lokalerna utnyttjas?
    · Finns sponsorer till arenan?
    · Kan vi minska på ambitionerna?
    · Stänger vi det ekonomiska utrymmet för att bygga fler fotbollsplaner eller en stor sporthall i det barntäta Alsike och centrala Knivsta?
    · Behöver exempelvis isytan vara en hall eller räcker det med en utomhusbana?

Hälsohusets status har diskuterats. Anläggningens status och renoveringsbehov behöver klargöras för att vi ska kunna ta ställning fortsättningen. Vi tror att Knivstas invånarna har förståelse för att politiskt ansvariga inte kan kasta fram politiska beslut som får stora ekonomiska konsekvenser för många generationer utan att ha gjort ordentliga analyser. Vi som politiker är valda för att ta långsiktigt ansvar. Slagordspolitik är inte att ta det ansvaret.

Vårt gemensamma ställningstagande är att eftertänksamt analysera olika möjliga vägar som inte hotar våra långsiktiga möjligheter att klara våra kärnuppdrag som bland annat är att säkerställa att våra ungdomar får en god utbildning och kan gå ut och möta framtidens arbetsmarknad väl förberedda.

Majoritetens program handlar om ekonomiskt ansvar, att bibehålla en konkurrenskraftig skattenivå, att minska barngruppernas storlek i förskolan. Alla delar i det programmet är viktiga. När det uppstår intressen som är motstridiga måste vi försöka hitta de lösningar som tillgodoser helheten bäst.

Björn-Owe Björck (KD) gruppledare
    Per Lindström ordförande Kristdemokraterna