• Vi vill ha en förlikning

KD i Knivsta har under flera veckor arbetat för att få allianspartierna att vilja arbeta för en förlikning i ”Mojjen-konflikten”. Skälet är att det borde finnas snabbare och enklare sätt att lösa oenigheten än att gå till rätten.

Tyvärr har de styrande partierna inte kunnat enas om att exempelvis ta emot en utomstående medlare för att sköta samtalen mellan kommunen och ägaren Staffan Vikström.

Bild på korvkiosken Mojjen i Knivsta.

Korvkiosken Mojjen i Knivsta.

Krisen kring Mojjens placering har pågått i flera år. Det är en komplex fråga med många turer. I februari 2015 lämnade Mojjens ägare in en stämningsansökan till Uppsala tingsrätt på 2,4 miljoner kronor för skada för förlorade inkomster på den tillfälliga plats som Mojjen ställts på samt för att man inte fått köpa den mark som omfattats av ett tidigare markanvisningsavtal.

– Vi tar inte ställning till skadståndsanspråket, men tycker att en konflikt av denna typ måste kunna lösas utanför rättssalen. De andra allianspartierna har sagt tydligt nej till att försöka arbeta för en förlikning vilket vi beklagar, säger Björn-Owe Björk, gruppledare och fortsätter:

– Det finns en skillnad mellan att ha juridiskt rätt och att vara korrekt behandlad. Vi kan konstatera att kommunens kommunikation till ägaren inte alltid har varit tydlig eller korrekt. Som kommun ska man alltid göra sitt yttersta för att kommunicera på ett trovärdigt sätt och försöka uppnå en godtagbar lösning som är rimlig för alla.

Om en månad inleds den rättsliga processen i tingsrätten, där både kommunen och Mojjens ägare har egna juridiska ombud.

Läs mer om Mojjenkrisen i UNT