• Insändare om potthål och problem med brunnslock i körbanan

    Det är ganska vanligt att det uppstår ojämnheter i vägbanan i form av tjälskador och förslitningsskador i asfalten. Till det kommer brunnslock som är olämpligt placerade i körbanan eller som inte ligger helt i nivå med körbanan utan ligger för djupt eller för högt.

    Det finns exempel där tunga fordon som buss eller tung lastbil med släp kört över ett slitet brunnslock i vägbanan där brunnslocket studsat upp och orsakat fkador på däck, fälg, bromsok etc men även som riskerat träffa gående och andra oskyddade trafikanter som passerar i närheten.

    Det är inte ovanligt med bilförare som plötsligt väjer undan för ojämnheterna vilket äventyrar trafiksäkerheten. Som förare har man ett särskilt stort ansvar både för egen del och för medtrafikanter. Ojämnheter i körbanan är ofta distraherande för föraren vilket kan resultera i ouppmärksamhet för trafiksituationen för andra bilar, cyklister och gående etc.

    När det gäller brunnslockens placering kan man ifrågasätta om dessa måste placeras i körbanan. Ibland ligger de längs gatans mittenlinje men ofta är de utspridda och därmed svåra att undvika att köra över. Ibland ligger de två och två tätt intill varann och då går det ofta att väja genom att passera med bilens hjul på båda sidor.

    Det är framförallt brunnslockens nivåskillnad som skapar irritation och som kan leda till skador på bilars underrede. Oavsett om det är vägverket eller kommunen som äger vägen så är det kommunen som äger brunnarna. De har därmed ansvaret för brunnslockens placering och skick och de skador som kan uppstå när brunnslocket ligger för djupt. Vad jag förstår är det förhållandevis enkelt att i de flesta fall åtgärda nivåskillnaden medan det vid äldre brunnskonstruktioner krävs större insatser.

    I Köping har i princip alla färdvägar dessa problem som skapar onödig irritation. Jag har därför nyligen lämnat in en motion till Köpings kommun där jag föreslår att kommunen i samband med vägrenoveringar eller arbete med VA-nätet åtgärdar brunnslocken samt håligheter som uppstått i vägbanan samt att fortlöpande se över brunnslockens olämpliga placering i körbanan.

    Kenth Lucas (KD)