• Uppförandekod för Köpings kommunpolitiker

Sveriges Riksdag tillämpar en uppförandekod för riksdagens ledamöter med syfte att främja ett värdigt och vänligt debattklimat. Det finns motsvarande exempel där man på kommunal nivå kommit överens om en uppförandekod för politikerna i den egna kommunen.

Vi ser ett värde i att Köpings kommun utarbetar och antar en uppförandekod för förtroendevalda i kommunfullmäktige, nämnder och styrelser för att främja ett gott klimat i politiken.

Utgångspunkten ska vara att förtroendevalda respekterar olika åsikter och värderingar, värnar allas lika värde och välkomnar varandras engagemang och deltagande i politikens olika aktiviteter. Ingen ska behöva uppleva ett nedlåtande eller respektlöst tilltal eller bristande uppmärksamhet när han eller hon yttrar sig.

Det är viktigt för politikens legitimitet att förtroendevalda tar varandras engagemang på allvar. Det är en sak att argumentera mot en ståndpunkt eller argument. Det är en annan sak att avsiktligt missförstå eller misstolka dessa eller att misstänkliggöra sin motståndares motiv.

En uppförandekod bör slå fast att alla ska behandlas lika och att mobbing, härskarteknik och kränkande beteende är oacceptabelt. Alla ska ha rätt att uttrycka sina åsikter både ideologiskt och sakpolitiskt för att politiken ska bli tydlig och begriplig.

Den som har ett förtroendeuppdrag har ett ansvar gentemot sina väljare, sitt parti och alla andra förtroendevalda att uppträda på ett förtroendeskapande och respektfullt sätt. Det är dags att fullmäktige tar itu med de negativa tendenser som förekommer och antar en uppförandekod för alla förtroendevalda i Köpings kommun.

Mot bakgrund av detta föreslår vi

att   Köpings kommun utarbetar och antar en uppförandekod för förtroendevalda i fullmäktige, nämnder och styrelser.

Köping den 12 november 2019

För Kristdemokraternas fullmäktigegrupp