Kramfors vinner på öppenhet

Michael Steger.15x15cm.72dpi

Michael Steger, förstanamn för Kristdemokraterna Kramfors

I tidningen Dagens Samhälle redogör Kramfors kommuns ekonomichef för att intäkterna minskar och pensionsskulden ökar till följd av en minskande befolkning.
Under slutet av 1800-talet utvandrade en mycket stor del av Sveriges invånare till USA. Till stor del möttes invandringen med öppna armar och schyssta villkor för de nyanlända.
Tyskland integrerades i en nation efter det misslyckade experimentet med Östtyskland och vem kan i dag påstå att Tyskland förlorade på att välkomna sina systrar och bröder från öst? Och utöver de forna östtyskarna så har Tyskland en stor arbetskraftsinvandring från både Turkiet och Polen, utan dem vore inte Tyskland den framstående industrination som den varit och fortfarande är.
Vad har då detta med Kramfors att göra? Med ett välkomnande och seriöst bemötande av våra nya invånare kan Kramfors precis som USA och Tyskland bli en vinnare. Många asylsökande kommer från tidigare välordnade förhållanden och med både god utbildning och yrkeserfarenhet i bagaget. Att inte välkomna dessa nya invånare utan istället arbeta för att minska invandringen är kontraproduktivt både för Sverige som helhet och för Kramfors specifikt som kämpar med en åldrande och minskande befolkning.
Vad är det som gjorde USA och Tyskland till vinnare trots stora utmaningar? Svaret torde vara en öppenhet, en tydlig strategi och en fungerande integrationsprocess. Gemensamt för länder och regioner i utveckling är öppenhet, vilket gör dem attraktiva.

För Kramfors del handlar det om en tydlighet i vår vision kring integration. Hur ska både civilsamhälle och företag samverka för att flera människor ska vilja bo och verka i kommunen. Är vi tydliga i vår strategi kring integration kommer även andra grupper att se Kramfors som attraktivt och som ett samhälle i tiden. När samhällen sluter sig och blir introverta upphör omedelbart dess attraktion, utvecklingen avstannar och få nya människor tillkommer, om ens några.

Främlingsfientliga/nazistiska krafter i samhället har samma lösningar som var aktuella på 30-talet. Precis som då är de lika dåliga lösningar för ett attraktivt samhälle. En ljus framtid handlar inte om att säga nej, det handlar om att säga ja till människor, att vara välkomnande och snarare öppna gränser istället för att stänga dem.

Jag skulle aldrig uppmana någon att rösta rätt, utan snarare rösta i valet 14 september. Men röstar du för ett liberalt och humant samhälle genom en röst på Kristdemokraterna så blir jag glad.

Michael Steger
Kristdemokraterna Kramfors

Denna insändare blev införd i Allehand

Bli medlem!

Göran HägglundBrinner du för samma frågor som jag?

Jag valde att gå med i Kristdemokraterna för att jag ville förändra samhället. Familjerna behövde mer makt och staten mindre, tyckte jag. Jag ville också arbeta mot rasism och kommumnism, för frihet och medmänsklighet. Idag har vi kommit en bra bit i den riktningen. Valfriheten har ökat samtidigt som välfärden har blivit starkare. Det visar att politiskt arbete är viktigt och gör skillnad.

Jag hoppas att du vill göra samma val som jag gjorde en gång, och bli medlem i Kristdemokraterna. Hos oss får du en möjlighet att arbeta för det du tror på, och bidra med dina tankar och erfarenheter. Du har chansen att bli en av dem som formar framtiden. Ta den!

>>> BLI MEDLEM I KRISTDEMOKRATERNA

GÖRAN HÄGGLUND