Angående kvällens partiledardebatt i SVT.

Ikväll gjorde Ebba Busch Thor sin första partiledardebatt, och hon gjorde det med bravur. Såpass bra att hon till och med vann debatten tämligen stort enligt en mätning i Aftonbladet, som ni finner här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21566411.ab. På social medier, som Twitter och Facebook, har även kommentarerna varit mycket positiva. Marcus Oscarsson, politisk kommentator på TV4, skriver bland annat i ett inlägg på sin Facebook-sida: ”Ebba får MVG för sin första TV-debatt i detta format.”

Vi ifrån Kristdemokraterna i Kumla vill gratulera Ebba till en mycket väl genomförd debatt. Vi vill även gratulera partiet (och även KDU) till ett väldigt lyckat och väl genomfört riksting. Decemberöverenskommelsen är borta och vi säger nu tydligt JA till att gå med i försvarsalliansen NATO. Kristdemokraterna har fått den nytändning som vi hoppades på, och nog även var i visst behov av. Framtiden ser ljus ut. Nu kör vi!

Moderaterna ger Dan-Åke Moberg fortsatt förtroende.

”Vi anser också att det är anmärkningsvärt att inte S och M offentligt har tagit avstånd från Mobergs uppträdande.” Så säger Kristdemokraternas partiföreträdare i Kumla Per Holm i en artikel i Nerikes Allehanda som går att läsa här: http://na.se/nyheter/kumla/1.3178201-moberg-har-fortsatt-fortroende. Kristdemokraterna står fast vid att Dan-Åke Moberg bör be om ursäkt offentligt till de personer som utsattes för den kränkande behandlingen vid nästa tillfälle som fullmäktige samlas.

Ett sådant här beteende ifrån Dan-Åke Moberg kan inte fortgå!

Ännu en gång har kommunfullmäktiges ordförande i Kumla, Dan-Åke Moberg (S), gjort oacceptabla utfall av sämsta sort emot andra människor. Vi i Kristdemokraterna ser såklart mycket allvarligt på detta som inträffat. Mobergs förmåga att fälla kränkande kommentarer börjar tyvärr bli mer en vana än undantag. I januari 2013 kallade Moberg t ex en 16-åring för ”snorunge” under ett fullmäktigemöte. Detta går att läsa om här: http://na.se/nyheter/kumla/1.1952709-moberg-skallde-ut-praoelev.

Per Holm (KD) samt Jan Engman (C) skriver idag tillsammans i Sydnärkenytt om händelsen den 21 september. Denna artikel går att läsa här: http://www.sydnarkenytt.se/kumla/artikel/protest-mot-dan-ake-moberg#.VgGMmnjzWCQ.

Om Du vill se hur förloppet gick till går det att gå in på kommunens webb-tv. Klicka på ”Kommunfullmäktige i Webb-TV”, sedan det senaste mötet (21 september), och spola sedan fram till cirka 2:25:00 för att se händelsen. Länk finns här: http://www.kumla.se/Kommun–politik/Kommunens-organisation/Kommunfullmaktige.html.

Videoklippet går även att se (utan att behöva spola) på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=-gq1Y1-KcT0

Respekt mellan medmänniskor är någonting som vi alltid bör värna om och det beteendet som Moberg ofta uppvisar är inte acceptabelt, särskilt sett till hans position som kommunfullmäktigeordförande. Vi utgår från att Dan-Åke Moberg i samband med nästa fullmäktige offentligt ber fullmäktiges sekreterare och kommunens jurist om ursäkt och noga överväger sitt uppdrag som fullmäktiges ordförande.

Ebba Busch Thor premiärtalade i Almedalen

Igår talade vår partiledare Ebba Busch Thor för första gången i Almedalen sedan hon övertog rodret för Kristdemokraterna ifrån Göran Hägglund. I talet lades mycket vikt och fokus på kampen emot de hot vi idag ser växer fram i vår omvärld. Även den omtalade åsiktskorridoren samt den så kallade identitetspolitiken fick sig vardera en känga.

På Twitter och andra sociala media vällde hyllningarna in under och efter talet, både ifrån medlemmar i partiet samt andra som tidigare visat skepticism gentemot politik förd i den kristdemokratiska andan.

Tobias Wikström, skribent för tidningen Dagens industri, skriver bland annat: ”En stjärna är född”. Artikeln finner ni här: http://www.di.se/artiklar/2015/6/30/en-stjarna-ar-fodd/?utm_medium=social&utm_source=facebook

Talet kan ni i sin helhet se här på SVTplay: http://www.svt.se/nyheter/svtforum/ebba-busch-thors-almedalstal

KD vill att unga i Kumla ska adoptera äldre

Kumla-019_urklipp_liten

– Vi har i det här programmet velat lyfta frågor som vi tycker att ingen annan driver, säger Per Holm, KD:s toppnamn.

Han ger som exempel målet att killarna ska ha samma skolresultat som tjejer. Det är i huvudsak där skon klämmer när det talas om dålig måluppfyllelse i Kumlas skolor.
– För att nå det målet kanske man ska börja med riktade insatser redan i förskoleklass.
En av KD:s hjärtefrågor är det civila samhället, det vill säga föreningslivet och frivillig verksamheter.  Läs mer i NA