Orimligt av Radiotjänst att jaga smartphoneanvändare

smartphone2Idag debatterade vi bl a public service i riksdagen och då tog jag upp följande exempel

Igår kom jag att samtala med en kille som berättade att han en lördag eftermiddag för två veckor sedan blev uppringd på sin mobiltelefon av radiotjänst. De frågade om det var till honom de skulle skicka räkningen för TV-licensen. Han svarade att han inte har någon TV-apparat och att det därför inte var aktuellt att skicka över någon räkning till honom.

Radiotjänst ställde då frågor och fick reda på att killen pratade i en smartphone som man kan ta del av SVT:s programutbud i. Radiotjänst förklarade att det inte spelar någon roll om han har någon TV-apparat eller ej, han var tvungen att betala eftersom han hade en smartphone. Samtalet var kort och överrumplande. Killen fick känslan av att personen från Radiotjänst jobbade på accord.

Denna berättelse ur verkliga livet bekräftar det Kristdemokraterna redan konstaterat. Det är dags att avskaffa TV-licensen och att lägga ner radiotjänst. Den digitala tekniska utvecklingen sprungit ifrån dagens TV-licens.

I dag kan vi titta på tv i mobilen, på läsplattan och på datorn. Det är ytterst rimligt att ifrågasätta att själva tv-innehavet, innehavet av en mottagare, ska vara det som i dagens informationssamhälle kvalificerar oss för att betala tv-licens

Det är orimligt att avgiftsbelägga alla datorer, surfplattor och smartphones bara därför att SVT, på samma sätt som reklamfinansierade TV4, börjat sända sina kanaler live på nätet. Radiotjänst ska inte jaga enskilda småföretagare eller mobilanvändare.

I dag jagar Radiotjänst småföretagare och privatpersoner aktivt, för att kunna ta upp avgifter från deras konsumerande av public services tjänster. Detta riskerar att underminera public-servicebolagens legitimitet, och tydliggör behovet av att snarast möjligt ersätta TV-licensen med en ny teknikneutral finansiering.

Vi vill se ett starkt och oberoende public service, med samma avgift för alla, en public-service avgift som tas in via skattsedeln, samtidigt som radiotjänst läggs ner. Istället för radiotjänst kan avgiften tas in av Skatteverket, men vid sidan av budgeten, på liknande sätt som systemet med begravningsavgiften.