Laxå miljöbäst i Sverige bland mindre kommuner

Tidningen Aktuell Hållbarhet rankar högst bland kommuner med 20 000 eller färre invånare. I gruppen varuproducerande kommuner är Laxå också bäst. Totalt hamnar Laxå på 25:e plats. Laxå har klättrat 41 placeringar jämfört med förra året då placeringen var 66:e.

– Roligt att vårt miljöarbete ger resultat i rankingen, säger kommunstyrelsen ordförande Bo Rudolfsson (KD). Eftersom Laxå kommun ligger långt fram inom miljöområdet känns det fantastiskt att få det bekräftat av Aktuell Hållbarhet. Arbetet med miljön fortsätter med oförminskad styrka.

– Laxå kommun har under många år arbetat aktivt och målinriktad med miljöfrågor, det är roligt att se att det äntligen ger avtryck i miljörankingen, säger kommunstyrelsens 1:e vice ordförande Sara Pettersson (MP). Den lilla kommunens styrka är att vi kan arbeta både kommun- och verksamhetsöverskridande, jag tror att det är en av de viktigaste ingredienserna i Laxå kommuns framgångsrecept. De insatser vi gör inom miljöområdet idag kommer att betala sig många gånger om i framtiden, tillägger Sara.

– Det är samarbete som är nyckeln till framgång, säger Sara Iinatti som är kommunekolog och miljöinspektör. Alla verksamheter i kommunen deltar i arbetet och även de kommunala bolagen är väldigt aktiva. Det är ökat samarbete och delaktighet som gjort att vi klättrat så mycket på rankingen, säger Sara Iinatti.

Laxå kommun är Sveriges första miljödiplomerade kommun. Den egna städenheten är först i Sverige med att städa utan kemikalier – man använder endast avjoniserat vatten och mikrofiberduk. Kommun är också först med att ha utropat en hel kommun till ekoturismområde (Tiveden Ekoturismområde).

Kontaktpersoner
Sara Pettersson (MP), Kommunstyrelsens 1:e vice ordförande och politiskt ansvarig för miljö och klimatfrågor, 072-515 89 98
Bo Rudolfsson (KD), Kommunstyrelsens ordförande, 070-580 93 92
Sara Iinatti, kommunekolog och miljöinspektör, 072-229 51 22