Spännande studiedag

Kristdemokraterna i Lindesberg har besökt Familjecentralen och Klemensboda gård.

Måndagen den 20 januari hade vi kristdemokrater tillfälle att besöka Familjecentralen, som har sina fina lokaler på Kristinavägen 49.Vi blev väl mottagna av personalen, familjeterapeut Barbro Sundberg-Ljunggren samt pedagogerna Marie Wellander och Kerstin Magnusson.

I huvudsak är det mammor med små barn som träffas, umgås, leker och fikar tillsammans. Denna verksamhet har under hösten samlat upp till trettio deltagare varje dag. Dessutom erbjuds samtal med familjeterapeuten om problem som familjen be-höver hjälp med. Barnmorska och personal från BVC finns på plats en dag i veckan.

iPhone Image  2D014Från besöket vid Familjecentralen, fr.v. Sven Öberg kd, Marie Wellander och Kerstin Magnusson, personal samt Gun Andersson och Lars-Axel Nordell kd.

Efter gemensam lunch på Stadshotellet, gick färden till Klemensboda gård i Vedevåg. Ägarna, Lars och Jenny Karlsson, driver här två högmekaniserade verksamheter: enmed 140 mjölkkor samt en stor svinuppfödning en km därifrån.De 140 korna går runt i en ladugård där de kan vila, äta och mjölkas. Allt söker de upp på egen hand, men ett halsband på varje djur registrerar allt på en dator. Ungdjur och kalvar går i en särskild del av djurstallarna.

Vi blev mycket imponerade av hur allt kunde fungera så fint, men samtidigt insåg vi, hurmycket arbete som krävdes, för att få denna mångmiljonsatsning att kunna ge någon vinst, särskilt med låga mjölkpriser och när regniga somrar gör fodersituationen besvär-lig

20140120_145335_resized_120140120_144201

20140120_144645

Bilderna ovan: Del av mjölkbesättningen, Lars Karlsson kollar datorn vid en av mjölkrobotarna och Jenny Karlsson som ser hur de olika korna rört sig under dagen.