• Budget 2018: 46 miljoner på servicetjänster som avlastar hela välfärden

På torsdag den 8 juni presenteras Kristdemokraternas budgetmotion för Linköpings kommun. Idag kan vi lansera den största genomgripande satsningen. Vi gör en rekordsatsning på enkla jobb med servicetjänster i alla kommunens välfärdsverksamheter. Totalt satsar Kristdemokraterna 46 miljoner kronor på vårdservicetjänster inom äldre- och omsorgsverksamheten, administrativa tjänster inom socialtjänsten, lärarassistenter och barnskötare. Dessa satsningar skulle göra betydande skillnad för personal som idag inte hinner ägna sig åt kärnverksamheten så mycket som man skulle vilja, utan tvingas lägga mycket tid på administrativt arbete och sidouppgifter.

– Redan nu har vi svårigheter att hitta utbildad och kompetent personal för att täcka upp de behov som finns. Samtidigt ser vi att vår befintliga personal med flerårig eftergymnasial utbildning genomför uppgifter som mindre kvalificerad arbetskraft utan problem skulle kunna genomföra. Vi behöver avlasta utbildad personal för att ge dem mer tid till sina huvudsakliga arbetsuppgifter. Vi tror också att en omfattande administrativ avlastning kan bidra till att stärka kommunens attraktivitet som arbetsgivare och öka chanserna att attrahera personal med spetskunskaper och erfarenhet, säger Kristdemokraternas kommunalråd Sara Skyttedal.

– Vi vet att kommunerna om några år kommer få svårt att finansiera välfärdens kärnverksamheter, vilket gör det ännu viktigare att redan nu göra en omställning där man sätter vård, skola och omsorg i första rummet. Vi tror också att vi behöver öppna upp Linköping som arbetsplats för personer som står långt ifrån arbetsmarknaden. Med den typen av sammanhållna yrkeskategorier där personer med långa utbildningar och hög kompetens får lägga stor del av sin arbetstid på administration och kringuppgifter som lätt kan avhjälpas av andra. Alla arbetsgivare behöver tänka om för att hitta potentialen för nya enkla jobb. Här tror vi att Linköping kan vara ett föredöme för andra, avslutar Skyttedal.

För mer information kontakta gärna:

Sara Skyttedal (KD)
    Kommunalråd