• Koalitionen säger återigen nej till IK Östria

På torsdagen 23 mars behandlade Kultur- och fritidsnämnden en ansökan om bidrag från IK Östria. En förening som bedriver ett omvittnat gott arbete med ugdomar i Lambohov och bidrar på ett viktigt sätt till att minska utanförskapet i området. I detta arbete spelar deras lokaler en nyckelroll och när föreningen nu inkommit till kommunen med en ansökan om stöd för en nödvändig renovering väljer tyvärr Koalitionen (S, MP, L) att säga nej.

IK Östrias lokaler i Lambohov har länge varit rivningshotade och därmed har nödvändiga renoveringar inte kunnat genomföras. Efter många år har dock föreningen nu fått de juridiska förutsättningarna klarlagda, avseende bygglov och ägande av marken, och därmed kan renovering och upprustning inledas. Detta innebär dock en ekonomisk investering som föreningen själva inte har möjlighet att finansiera. Staten, genom Boverket, är beredd att bidra med ekonomiska medel till IK Östrias renovering men kräver medfinansiering från Linköpings kommun för att ställa upp. Trots föreningens viktiga arbete väljer beklagligt nog den Socialdemokratiskt styrda majoriteten att återigen säga nej till IK Östria.

– Med tanke på IK Östrias viktiga roll i Lambohov och kommunen skulle man kunna tro att det vore självklart för Koalitionen (S, MP, L) att godkänna föreningens ansökan om 400 000 kronor till renovering, men icke. Trots att summan är så liten att den knappt skulle vara synlig som del i byggandet av allaktivitetshuset i Skäggetorp för drygt 50 000 000 kronor (drygt 50 miljoner kronor) väljer ändå Koalitionen att avslå deras ansökan, säger Lars Vikinge (C), vice ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

Moderaterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna i kultur- och fritidsnämnden kommer under torsdagens sammanträde att reservera sig mot Koalitionens beslut att avslå ansökan från IK Östria.

För mer information eller frågor kontakta gärna:

Therese Molander (KD)
    molander.therese@gmail.com