Pressmeddelande

Att motverka den ofrivilliga ensamheten bland våra äldre är en viktigt för Alliansen i Linköping. Ensamheten är en av vår tids stora samhällsproblem med oerhört stort lidande. Det krävs ett brett politiskt initiativ för att mota ensamheten. Ett viktigt steg för att minska ensamheten är avtal med civilsamhället som till exempel Resurspoolen

Avtalet med resurspoolen gällande idéburen offentligt partnerskap (IOP) kommer under Äldrenämndens sammanträde den 28:e november att förnyas. Inriktningen är att stödja och stimulera frivilliguppdrag. Arbeta med mötesplatser och träffpunkter bland annat på kommunens servicehus och trygghetsboenden.

• Resurspoolen är en viktig resurs för oss, dem hjälper att förgylla många äldres vardag och är en viktig byggsten för en ökad trygghet för Linköpings äldre. Säger äldrenämndens ordförande Liselotte Fager (KD).

Även avtalet gällande fixartjänst kommer förlängas. Fixartjänst innebär att du som är över 65 år kan få hjälp med enklare sysslor i hemmet som inte kräver fackkunskap, till exempel hänga upp gardiner eller byta glödlampor.

• Fixartjänst är något som gör vardagen enklare. Att kunna ge våra äldre kostnadsfri hjälp med till exempel hänga upp gardiner eller byta glödlampor är en viktig säkerhetsfråga. Säger Liselotte Fager (KD).

Liselotte Fager, Äldrenämndens ordförande (KD)
    liselotte.fager@linkoping.se

Tobias Westling, politisk sekreterare (KD)
    tobias.westling@linkoping.se