• Vem vill du se som Kristdemokraternas nya kommunalråd i Linköping?

BREV TILL DIG SOM ÄR MEDLEM I KD LINKÖPING         2019-05-31

Kristdemokraterna har gjort ett historiskt bra EU-val och fick 8,6 % (+2,7 %) av rösterna och ökade från ett till två mandat i europaparlamentet. Det står nu klart att kristdemokraternas nuvarande kommunalråd i Linköpings kommun, Sara Skyttedal, tar plats i europaparlamentet och hon kommer därför lämna sina nuvarande uppdrag i kommunen.

Partiavdelningens styrelse utsåg inför valet en nomineringsgrupp, med uppgift att leda rekryteringsprocessen av ett nytt kommunalråd. Nomineringsgruppen ska lämna ett förslag på nytt kommunalråd, där beslut sedan fattas – enligt partiets stadgar – av partiavdelningens. Planeringen är att detta val sker den 19 augusti. Det slutgiltiga valet sker sedan vid kommunfullmäktiges sammanträde tisdag 27 augusti, och nytt kommunalråd träder i tjänst 2 september.

Vi från nomineringsgruppen är därför intresserade av att höra vem du helst ser som Kristdemokraternas nya kommunalråd. Vi uppmanar dig att nominera en eller flera personer, som du anser lämpliga för uppdraget. Personerna du nominerar måste vid valtillfället 27 augusti vara folkbokförda i Linköpings kommun, men kan alltså idag vara bosatta i annan kommun än Linköping. Det viktigaste är att personerna är väl kvalificerade för uppdraget med allt vad det innebär, och är väl förankrade inom kristdemokratin, även om erfarenhet från politiskt arbete i Linköping förstås är en viktig merit. Nomineringsgruppens fyra ledamöter är inte aktuella för nominering.

Sänd in din nominering skriftligt med motivering och information om personen/personernas erfarenheter och kvalifikationer senast 23 juni till fredrik.topplund@kristdemokraterna.se. Du kan självklart även anmäla ditt eget intresse på detta sätt. Nomineringsgruppen kommer i sitt fortsatta arbete inte att offentliggöra vilka eller hur många som nominerat varje person. Vilka personer som blivit nominerade, kommer förstås inte heller att offentliggöras förrän kontakt tagits med respektive person, och den gett sitt medgivande. Har du frågor eller funderingar kring något steg i nomineringsprocessen, tveka inte att kontakta oss i nomineringsgruppen.

Kristdemokraterna har en viktig roll att spela i svensk politik, och det är nu väsentligt att vi tillsammans får till ett riktigt bra förslag till nytt kommunalråd för Kristdemokraterna i Linköping. Det blir ett viktigt steg på vägen mot ett ännu bättre valresultat 2022.

Tack för att du engagerar dig för Kristdemokraterna!

Nomineringsgruppen för nytt kommunalråd för Kristdemokraterna i Linköping

Fredrik Topplund, sammankallande, tfn 0703-38 52 70, fredrik.topplund@kristdemokraterna.se

Solveig Danielson, tfn 0703-76 84 58
    Lars Eklund, tfn 0706-22 63 74
    Sara Skyttedal

(Detta brev skickades mailades ursprungligen till Linköpings partiavdelnings medlemmar 190531).