Rapport från julkonserten på Ljunggården

I lördags den 2/12 startades ny tradition upp i Kristdemokraterna Ljungbys lokalavdelning, även om de inte är en tradition förrän man har gjort det några år så var årets julkonsert som hölls i Ljunggården en uppskattad tillställning som förhoppningsvis kommer bli en härlig tradition.

Evenemanget inleddes med en uppmärksammad film som släpptes på KD’s riksting i september där Partiledare Ebba Busch-Thor ställer frågan om man vågar bli gammal i Sverige idag.

Ivar presenterade sedan Evelina Jansson som medverkade med ”Ser du stjärnan i det blå” och ”I denna natt blir världen ny”.

Mikrofonen lämnades sedan över till Rut Björkström, nybliven ersättare i socialnämnden som sjöng ”När det lider mot jul” och ”Julen är här”.

Sedan sjöngs en finstämd version med endast gitarr och sång av ”Jul Jul, strålande jul” där 10-åriga Juni Tingbratt stod för solosången.

Susanna Tingbratt höll sedan ett kort anförande där lokala politiken berördes, men även LSS och de demonstrationer mot de försämrade reglerna som hölls på andra platser i Kronoberg togs upp. Kristdemokraterna på både riksdagsnivå men även lokal nivå har protesterat kraftigt mot de nedskärningar som Socialdemokraterna initierade förra hösten.

Avslutningsvis sjöng Josef Tingbratt sången ”I skuggan av jul” och alla sångare bidrog med körsång i slutorden ”Jag tänder ett ljus, i skuggan av jul”.

Stort tack till alla medverkande sångare och extra stort tack till våra medverkande musiker: Mia Jansson – Piano, Mikael Fridén – bas, Niclas Eriksson – trummor och Josef Tingbratt – sång.

Listorna till Region och Riksdag inför valet 2018 fastställda

Kristdemokraterna i Kronoberg har vid nomineringsstämman fastställt listorna till Riksdagen och Regionen

Kristdemokraterna samlades under lördagen till nomineringsstämma i ”Gräddhyllans lantcafe” utanför Markaryd.

Ett femtiotal medlemmar och ombud hade samlats och stämman leddes av Kristdemokraternas distriktsordförande i Halland, Lars Gustafsson.

En enhällig stämma fastställde därefter riksdags- och regionlistan.

Ljungbys kommunlista kommer fastställas på årsmötet den 10:e februari och det är fortfarande möjligt att nominera. Kontakta ordf. Susanna Tingbratt för tips och förslag: susanna.tingbratt@kristdemokraterna.se

Som vårt regionala förstanamn till riksdagen valdes Patrik Åkesson enhälligt. Patrik Åkesson är uppvuxen i Tingsryd men Växjöbo sedan tidigt 90-talet. Han har en fru som jobbar inom sjukvården och de har två studerande döttrar. Patrik har ett genuint intresse för idrott och har varit verksam som ledare i såväl Tingsryds AIF, Växjö Lakers samt Växjö Simsällskap. Han har studerat ekonomi vid universitetet i Växjö och är sedan 25 år tillbaka egen företagare. Sedan den 1 september är han även verksam som näringslivsutvecklare i Tingsryds kommun. Politiskt har Patrik varit aktiv i budgetprocessen i Växjö Kommun två år i följd och han sitter även med som ledamot i tekniska nämnden.

Eftersom varje människa är unik krävs det oftast individuella lösningar i samhällsservicen, säger Patrik Åkesson. Valfrihet är därför något som jag kommer att sätta högt upp på min politiska agenda. Vidare har jag ett engagemang i näringslivsfrågor och tillväxt där min långa erfarenhet som företagare har gett mig värdefull kunskap och insikt både om företag och företagares villkor. Jag är djupt tacksam för att kristdemokraterna i länet har gett mig denna möjlighet. Jag är övertygad om att min erfarenhet som lagidrottare spelat in. ”Laget går före jaget och tillsammans är vi oslagbara.”

Som förstanamn på den regionala listan valdes Eva Johnsson enhälligt. Eva Johnsson har under de senaste två mandatperioder varit gruppledare för Kristdemokraternas regiongrupp, men har sedan tidigare politisk erfarenhet både som förtroendevald och gruppledare i Växjö kommun och som riksdagsledamot (2006-2010).

Eva har under sin tid som gruppledare i regionen haft ett stort fokus på svaga och utsatta grupper. Tillsammans med den kristdemokratiska regiongruppen har frågor kring den ökande psykiska ohälsan bland barn och unga haft hög prioritet. En patientsäker hälso- och sjukvård där det skall vara tryggt och säkert att åldras har varit vägledande för gruppens arbete och de frågor som de har drivit.

”Jag är både stolt och glad över det förtroende som länets kristdemokrater har visat mig”, säger Eva Johnsson i en kommentar. ”Jag kommer att göra mitt yttersta för att förvalta förtroendet.”

Sverige är på det stora hela ett bra land att leva i men är på många områden på väg i fel riktning. Kristdemokraterna kommer att arbeta intensivt och målinriktat för att få till ett regeringsskifte för att vända riktning och för ett Alliansstyre i både Region Kronoberg och samtliga kommuner i länet. Regionen behöver en stabil värdegrund där respekten för människovärdet är ett centralt inslag. Kristdemokraterna är garanten för en sådan samhällsutveckling. Vi vill vända välfärdssveket till ett välfärdslöfte.

Efter den avslutade stämman informerades alla medlemmar om att åtta kristdemokrater från Kronoberg kommer att ges chansen att åka till Colombia efter valet för att bygga en skola i samarbete med den ideella biståndsorganisationen ”Ankarstiftelsen”. Distriktsstyrelsen kommer att välja ut de åtta volontärerna enligt fastställda kriterium.

Kristdemokraternas Riksdagslista

34. Patric Mrad
  35. Anette Weidenmark
  36. Hilda Aramayes Ardasch

Dags att nominera till kommunlistorna för valet 2018!

VI BEHÖVER DIG!

Valet 2018 närmar sig, vill du vara med?

Nu börjar det närma sig valet 2018, 9:e september är det dags. Vi i Kristdemokraterna i Ljungby arbetar nu med planen för valrörelsen och kandidater till listorna för kommunvalet.

Känner du någon eller är intresserad av att kandidera själv så hör av dig till oss med förslag eller din egen kandidatur.

Vid frågor kring kandidaturen eller för förslag kontakta ordförande Susanna Tingbratt
E-post: susanna.tingbratt@kristdemokraterna.se

Sammanfattning från gårdagens debatt om framtidens energifrågor i Ljungby kommun

I gårdagens kommunfullmäktige hölls en debatt om ämnet: ”Hur lever invånarna i Ljungby kommun avseende energi och miljö år 2035?”.

Vår ordförande och kommunfullmäktigeledamot Susanna Tingbratt höll ett anförande om Kristdemokraternas syn på frågan, här följer en sammanfattning:

Då har vi stått här och försökt blicka in i framtiden. Sedan Centerpartiets inlägg om Sol, vind och vatten har jag nynnat på en låt av Ted Gärdestad. Var är vi då om 18 år? Det är svårt att säga. Om vi tittar tillbaka till var vi var för 18 år sedan och en undersökning som gjordes då ang. energikällor så sa 70 – 80% att man ville satsa på sol- och vindkraft. Men varken vågkraft eller tidvattenkraft fanns med som alternativ vid det tillfället.. Jag tror därför att vi ska vara försiktiga med att prata vilka tekniker vi ska satsa på.

Detaljerna är ingen fråga för politiken på lång sikt eftersom nya alternativ kan uppkomma. Vi behöver en bred politisk samsyn med förvaltarskapsprincipen i fokus och en offentlig organisation som föregår med gott exempel.- det är mina drömmar vävda av.

Det nämndes i en detaljerad redogörelse över framtiden nyss att arbetet började 2018 – Jag säger: Arbetet har redan börjat, och det började för många år sedan, men nu accelererat vi.

Vi är överens om mycket, att satsa på fossilfritt, att vi måste förvalta vår stora tillgång vattnet men i vindkraftsfrågan har vi en bit kvar. Vi kristdemokrater tror att det finns platser i vårt land som är bättre lämpade för satsningar på vindkraft.

Detta är en nationell och internationell fråga i första hand. Miljöutmaningarna ser väldigt olika ut lokalt och regionalt. Kristdemokraterna vill ge fler styrmedel till kommunal nivå och på så sätt möjliggöra för kommuner att själva genomföra åtgärder som bäst passar deras geografiska förutsättningar. Kommuner och regioner bör ges stor frihet för att kunna erbjuda nya tjänster eller organisatoriska lösningar för att påskynda omställningsarbetet.

• Det som är viktigt med den långa tidsaspekten är att vi är överens i de stora frågorna. Vi behöver i de här frågorna hitta en bred samsyn. Det måste finnas en viss förutsägbarhet, för att företag och privatpersoner ska våga göra långsiktiga investeringar. Det ska vara lätt att göra rätt.
  • Förvaltarskapsprincipen – vi har fått en jord att förvalta för kommande generationer.
  • Vi kommer se fler småskaliga energikällor, men även större sammankopplingar av nät för att dra nytta av kapacitet på olika håll. Viktigt då att vi behåller möjligheten att släppa fram och underlätta privata alternativ.
  • Ljungby Kommun ska inte vara en aktör på elmarknaden utan fokusera på kärnverksamheten. Säkra tillgången till energi för invånarna. Låt energiförsörjningen fortsätta drivas av Ljungby Energi, sälj inte ut det.
  • Politiken ska vara teknikneutral. Teknik har en tendens att bli billigare med tiden. Satsa på väl utvecklad teknik.
  • Vid offentliga upphandlingar ska det anges vilken miljöprestanda som ska uppnås, snarare än vilken typ av fordon eller bränsle som ska användas. Uppföljningen av upphandling ska skärpas.
  • Ljungby Kommun kan som organisation vara en föregångare när det kommer till sänkning av energiförbrukningen.
  • Vi vill växa både i tätorten men också på landsbygden, men vi måste också växa klokt. Landsbygdskommun med stora möjligheter till produktion av livsmedel. Vi behöver samspela bättre med naturen. All vår åkermark – bygg inte över den, bevara den till kommande generationer. Likaså resten av ekosystemet,
  • Sänkning av elförbrukning tog jag med, som en självklar del att vi som kommun kan vara föregångare. Det tar tid med miljöfrågor. Vi kan ge mer tid till våra anställda så de kan välja cykeln istället för tiden vid företagsbesök i tätorten eller tillsynsbesök på skolor och förskolor. Vi kommer se fler möjligheter inte bara att välja själva när vi använder teknik, vi kommer ha smartare produkter som själva känner av när det finns gott om energi t ex. Jag tror att det är en självklarhet redan om några få år, liksom mycket av det andra vi har hört idag. Det är därför viktigt att vi så snart som möjligt når en samsyn för att underlätta för företag och privatpersoner att göra långsiktiga investeringar.

Lars Adaktusson inleder valåret i Växjö

Lars Adaktusson inleder valåret i Växjö

Lördag den 9/9 kommer Kristdemokrater i Kronoberg att samlas på Öjaby Herrgård i Växjö för att inleda valåret. Med på programmet finns även Lars Adaktusson som sedan 2014 är Kristdemokraternas representant i europaparlamentet. Han kommer att lägga särskilt fokus på internationella frågor som den akuta situationen i Nordkorea, migrationskrisen och arbetetmed förföljelsen av kristna och andra minoriteter i Irak, men även frågor som rör välfärd, pensionärer och barnfamiljer.

Situationen i världen är på många håll ohållbar. Regeringen tycks helt oförstående. Margot Wallström är den enda utrikesministern i Europa som är persona non grata i Israel, hon är en av få utrikesministrar i Europa som, trots stora protester från USA och NATO, vill skriva på det kontroversiella kärnvapenfördraget (NBT), till Putin och Nordkoreas stora glädje. Samtidigt röstade de tillsammans med en majoritet i riksdagen mot en motion som klassar Islamiska statens förföljelse och massaker av kristna och andra minoriteter som folkmord. Något som både Europaparlamentet och Senaten i USA har röstat för på initiativ av Lars Adaktusson.

Kristdemokraternas välfärdslöfte har blivit än mer aktuellt i och med regeringens förslag om ett vinsttak som hotar mångfald och leder till nedläggning av en lång rad privata aktörer i välfärden, med stora konsekvenser för elever och personer i behov av omsorg. Kristdemokraterna värnar elever och brukares valfrihet samtidigt som tuffa krav på aktörerna ska förhindra dåliga företag utan kvalitet från att göra vinst. Regeringens förslag kommer istället leda till att stora delar av välfungerande och uppskattade verksamheter slås ut, med konsekvensen att omsorgsbehövande flyttas över till redan överbelamrade äldreboenden.

Regeringens politik hotar även pensionärer och barnfamiljers valfrihet. Kristdemokraterna står upp för familjens egen rätt att bestämma och är därför emot all form av kvotering. Vi är också det enda parti som slopar pensionärsskatten helt, samtidigt sänker vi skatten för barnfamiljer som ofta har ont om både tid och pengar och med några extra tusenlappar får större möjligheter att styra över sin vardag.

Sverige är på det stora hela ett bra land att leva i men är på många områden på väg i fel riktning. Kristdemokraterna kommer att arbeta intensivt och målinriktat för att få till ett regeringsskifte för att vända riktning och för ett Alliansstyre i både Region Kronoberg och samtliga kommuner i länet. Regionen behöver en stabil värderingsgrund där respekten för människovärdet är ett centralt inslag. Kristdemokraterna är garanten för en sådan samhällsutveckling.

Press och media är välkomna att lyssna till Lars kl 11.00 i Stenladan på Öjaby Herrgård och/eller ställa frågor vid ett pressmöte efter anförandet kl 12:15

Kontakt:

Eva Johnsson

Distriktsordförande

Kristdemokraterna, Kronoberg

E-post: eva.johnsson@kristdemokraterna.se

Mobil: 070-3777171

Möt oss på Ljungbydagarna

Snart är det dags för Ljungbydagarna 2017, en veckas festligheter med tillfällen för glada återseenden och goda möten. Under lördagen arrangeras återigen partigatan och givetvis finns vi kristdemokrater på plats för samtal med representanter både från kommunen och regionen. Kom gärna förbi en sväng och växla några ord med oss.

Tillit och Trygghet var rubriken på kristdemokraternas vårmotion i riksdagen och även i kommunen vill vi arbeta efter dessa ledord.

Vi vill med vår politik skapa förutsättningar för människor att bygga goda relationer, känna trygghet och tillit samt underlättar för människor att gå från utanförskap till arbete.

Vårt mål är ett samhälle där friheten att forma sitt eget liv går hand i hand med ansvaret för sin medmänniska. Vi vill bygga ett samhälle som håller samman. Ingen ska hållas tillbaka och ingen ska lämnas efter.

Jakob Forssmed besökte Ljungby

I förra veckan hade vi besök av vår vice partiordförande Jakob Forssmed tillika vår ekonomisk-politiska talesperson. Jakob besökte tillsammans med vår lokalavdelnings ordförande Susanna Tingbratt Sjörikets Allservice för att lyssna in deras vardag och hur förändringar i RUT och LOV kan påverka deras verksamhet i framtiden.

Smålänningen var med och gjorde ett litet reportage om besöket som går att läsa här.

I videon nedan kan ni se Jakobs kommentarer om mötet.

Öka valfriheten inom barnomsorgen – Motion till Kommunfullmäktige

De föräldrar som väljer barnomsorg för sina barn i Ljungby kommun har idag att välja på förskola och fritids.

Barn är olika och trivs bäst i olika miljöer, en del barn mår bättre i en mindre grupp i en hemmiljö. Tidigare har familjedaghem funnits som val i kommunen men nu erbjuds endast förskola. Möjligheten till pedagogisk omsorg i enskild regi finns, men inte mycket information om möjligheten utöver att den måste godkännas av kommunen.

För att alla föräldrar ska hitta alternativ som passar just dem och deras barn måste det finnas en väl utbyggd barnomsorg med olika alternativ.

Jag yrkar därför:

• Att intresset av och möjligheten till att starta pedagogisk omsorg i kommunal regi såsom exempelvis familjedaghem utreds.
  • Att kommunen verkar för att erbjuda pedagogisk omsorg om vårdnadshavare så önskar.
  • Att information om pedagogisk omsorg i egen regi utökas med kriterier för godkännande, hur man ansöker samt exempel på hur former kan se ut.

För Kristdemokraterna i Ljungby

Susanna Tingbratt

Skrivelse avseende vindkraftsplaner i Ljungby kommun

Synpunkter vid revidering av vindkraftplanen i Ljungby Kommun.

Inga bygglov av vindkraft får beviljas förrän beviljas förrän vindkraftsplaner är reviderad och godkänd.

Minsta avstånd från vindkraftverk till bostadsfastighet eller fritidshus skall vara 1500 m och maxhöjd 150 m, vid högre höjd längre avstånd.

Bullernivå max 35 dB vid 1000 m avstånd.

Ljungby kommun är inte lämplig för vindkraftverk enligt Energimyndigheten. Ytterligare vindkraft utöver de 3 vindkraftparker som är beviljade måste noga granskas av Miljö och Byggnämnden under stort ansvar för att bevara vår natursköna kommun och att våra invånare kan bo och trivas i vår vackra kommun.

Minsta avstånd från vindkraftspark till tätort skall vara 4 km.

Tillägg: Vår åsikt är att vindkraftparker bör placeras i havet vid Sveriges långa kust, där de inte stör befolkningen och vinden blåser mer. Ingen skog som hindrar vinden och verken behöver inte vara så höga.

Ljungby 2017-03-12

Kristdemokraterna Ljungby genom Bengt Carlsson