• Anders Andersson (KD): Stoppa trafikdöden

– Alkohol och trafik hör inte ihop. Det inser dom flesta. Därför har vi tydliga lagar och regler, säger Anders Andersson, riksdagsledamot för Kristdemokraterna, när han på torsdagen talade på Folknykterhetens Dag på Sommarhemmet Sundet i Lagan.

– Men det finns tyvärr en lucka i lagstiftningen som ger upphov till många funderingar och frågor. Gång på gång kan vi läsa i media att en person kört rattfull men frias ändå. Det som fattas enligt min mening för att ändra på detta är en tydlig lagstiftning om eftersupning.

Riksdagen har gett justitiedepartementet ett uppdrag att ta fram lagförslag som stoppar friande domar där motiveringen är så kallad eftersupning. Det gäller fall där en person säger sig ha intagit alkoholdrycker efter olyckan, trots att personen sannolikt var berusad redan vid trafikolyckan.

– Trafiksäkerheten är viktig och alkoholen är boven i allt för många trafikolyckor. Jag uppmanar justitieminister Beatrice Ask att snarast framlägga ett lagförslag som stoppar möjligheten att smita undan med att hänvisa till eftersupning. Det är hög tid att Sverige i likhet med Norge inför en lag som ger straffansvar vid eftersupning, säger Anders Andersson (KD).