• 2016-07-04 KDK agerar mot barnäktenskapen

KDK:s ordförande skriver tillsammans med styrelseledamoten Malin Stadig-Lundgren idag i Smålänningen:

Alla flickor har rätt till full frihet. Det är därför helt oacceptabelt att flickor tvingas till giftermål utomlands mot sin vilja. Det låter som en självklarhet. Tyvärr är verkligheten en annan. Barnkonventionen slår fast att varje barn har rätt att skyddas mot fysiskt eller psykiskt våld, övergrepp, vanvård eller utnyttjande av förälder eller annan som har hand om barnet. Det är hög tid att slå vakt om det skydd som punkt 19 i konventionen så påtagligt uttrycker.

Sommarlovet är i full gång och vi vet att många unga flickor bävar för att åka på semester med sina föräldrar. Arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck och bekämpandet av tvångsäktenskap är angeläget och kräver aktiva åtgärder från samhället.

Alla barn är värda en barndom full av frihet, lek och lärande. Nu tvingas allt fler svenska flickor att gifta sig som barn. Detta är oacceptabelt. Trots flera skärpningar av Alliansregeringen kvarstår risken att flickor drabbas av tvångsäktenskap. Desperata och rädda flickor ringer svenska konsulat eller ambassader i rop på hjälp. I dagsläget kan de hänvisas till frivilligorganisationer som organiserar fritagningar av flickor. Detta engagemang är bra, men det räcker inte. Vi behöver göra mer. De flesta flickor som gifts bort får aldrig någon hjälp. Det är hög tid för vuxenvärlden att ta sitt ansvar och agera kraftfullt.

Vi föreslår därför att Sverige inför ett nationellt kompetensteam likt det som finns i England och kallas Forced Married Unit (FMU). Med befogenheter motsvarande de som FMU besitter kan flickor ges bättre skydd, och föräldrar effektivt lagföras. Vi anser att hjälpen från kompetensteamet skulle finnas tillgänglig för både svenska medborgare och de som har dubbelt medborgarskap. De brittiska flickorna har, till skillnad från de svenska, helt andra möjligheter till hjälp eftersom staten har resurser att använda sig av via internationella interventioner som Forced Married Unit arbetar med.

Vi föreslår även att Sverige startar upp en nationell hjälplinje som flickor kan kontakta under alla dygnets timmar. Utbildad personal kan ge råd och stöd till offer för tvångsäktenskap och handleda yrkesverksamma som arbetar i svåra ärenden där tvångsgiften är inblandat. En fungerande myndighetssamverkan mellan polis, socialtjänst och skola är ovärderlig för att kunna förebygga och hjälpa flickor i riskzonen för tvångsäktenskap och att hjälpa dem som blivit bortförda. Vi ser som självklart att berörda myndigheter får en utökad utbildning inom området. Fördjupade kunskaper ger en större trygghet för medarbetarna i mötet med flickorna. Regeringen väljer att förhålla sig passiv när det nu visar sig att problematiken ökar. Därför är vår konkreta fråga till regeringen: vad är ert svar här och nu, detta sommarlovet och framåt, för att barn ska få slippa utsattheten med tvångsgifte?

Låt alla flickor få uppleva sommarminnen som innehåller lycka, glädje och sång. Tvångsäktenskap hör inte hemma i de minnena.

Marie-Louise Forslund Mustaniemi
    Förbundsordförande Kristdemokratiska Kvinnoförbundet