• Länsstyrelsens beslut var väntat och kommer att överklagas

– Länsstyrelsens beslut idag att låta Sydvatten AB fortsätta leda bort inläckande grundvatten var helt väntat. Det säger Bengt Germundsson (KD), kommunstyrelsens ordförande i Markaryd i en kommentar. Det är bra att länsstyrelsen har fattat ett beslut så att vi kan överklaga och få en professionell bedömning i Miljödomstolen.

Den mångåriga tvisten handlar egentligen om de långtgående inskränkningar som införts i tunnelns omgivningar till följd av det läckage av grundvatten som sker in i tunneln. I oktober i fjol slog Miljööverdomstolen, efter anmälan från kommunerna utmed tunneln, fast att Sydvatten AB saknar tillstånd att leda bort grundvatten till Bolmentunneln. Sydvatten har nu åter tagit tunneln i drift och fortsätter därmed den grundvattenbortledning som Miljööverdomstolen slagit fast att man saknar tillstånd för. En förundersökning mot Sydvatten AB är inledd hos miljöåklagaren vid Växjö tingsrätt.

– Länsstyrelsens beslut är synnerligen inkonsekvent, säger Bengt Germundsson. Man hänvisar till Miljödomstolens dom från i fjol, men samtidigt följer man den inte i sitt eget beslut. Man påstår att verksamheten inte är tillståndspliktig, men utfärdar samtidigt ett föreläggande mot Sydvatten att redovisa åtgärder för att förhindra något som länsstyrelsen inte anser tillståndspliktig.

– Det verkar som om man vill tillgodose både Sydvatten och kommunerna, vilket leder till att man trasslar in sig i ett mångordigt resonemang som jag bedömer att man saknar stöd för. Självklart kommer vi att överklaga beslutet till Miljödomstolen så att vi kan få en professionell bedömning, säger Bengt Germundsson och konstaterar avslutnngsvis: – Det tror jag även länsstyrelsen är tacksam för.