• Markaryd i topp igen

I senaste numret av tidskriften Dagens Samhälle presenteras Markaryds kommun på plats 10 över landets kommuner med bäst sammanlagt ekonomiskt resultat 2000-2009. Därmed är Markaryd bättre än betydligt mer finansstarka kommuner som förvaltar miljarder och bättre än de kommuner som lockar flest inflyttare. Och bäst i länet! Det genomsnittliga resultatet per kommuninvånare i Markaryd är 1.338 kronor.

– Detta är resultatet av ett strategiskt arbete under lång tid, säger kommunstyrelsens ordförande Bengt Germundsson (KD), i en kommentar och pekar på två huvudskäl till det goda resultatet. Dels har vi en tradition av ekonomiskt samförstånd mellan partierna och blocken, där vi är överens om att försöka hålla kontroll på kostnadsutvecklingen och inte dra på oss onödiga kostnader. Det andra skälet är utvecklingen av finansförvaltningen av vår pensionsfond, som ökat rejält i värde. Idag är nästan 90% av pensionsskulden täckt.

– Det är oerhört viktigt att kommunen uppnår ett positivt ekonomiskt resultat, säger Germundsson. Om vi inte har egna pengar till pensionskostnaderna och våra investeringar, skulle detta drabba våra verksamheter mycket negativt. Därför är det viktigt att förvalta de pengar som finns och alltid noga överväga hur vi använder kommuninvånarnas skattepengar.

– Det är också en styrka att vår personal och ansvariga chefer uppvisar ett stort mått av lojalitet. Tre av de senaste fyra åren har samtliga nämnder och styrelser i Markaryds kommun bedrivit sin verksamhet inom givna ekonomiska ramar. Det tror jag är unikt bland alla Sveriges 290 kommuner, säger Bengt Germundsson.