• Rekordhögt inflytandeindex i Markaryd!

Medborgarindex
    I veckan presenterades resultaten av SCB:s Medborgarundersökning 2011. Återigen förbättras medborgarnas betygsvärden för kommunens verksamheter (Nöjd Medborgar Index, NMI) samt omdömet om möjligheterna till inflytande i kommunen (Nöjd Inflytande Index, NII). Årets resultat för såväl NMI som NII är de högsta som Markaryds kommun uppnått sedan mätningarna påbörjades år 2005. – Som förtroendevald politiker blir man riktigt varm i hjärtat när man tar del av resultaten. Det säger Bengt Germundsson (KD), kommunstyrelsens ordförande i Markaryd i en kommentar.

När det gäller NII, inflytande, förtroende, påverkan, kontakt och information ligger Markaryds kommun i topp bland alla Sveriges kommuner. På frågan om ”hur kommunens politiker arbetar för kommunens bästa” blir betygsindexet 7,0 på en tiogradig skala, vilket är näst högst i landet! På frågan ”hur ansvarstagande kommunens politiker är” blir betygsindex 6,9 – vilket är högst i landet! Betygsindex för ”hur väl politiska beslut genomförs” landar på 6,7 – också det högst i landet!

– Detta är ytterligare ett kvitto på att vi är på rätt väg, konstaterar Bengt Germundsson. Under de drygt åtta år jag haft det yttersta politiska ansvaret i Markaryd, har jag konsekvent arbetat för en förbättrad demokrati, dialog och delaktighet. Jag är övertygad om att vi, genom att involvera alla goda krafter i vårt utvecklings- och förbättringsarbete, kommer att nå kvalitetsmässiga förbättringar både snabbare och effektivare. Och om fler kan känna att man bidrar till kommunens positiva utveckling, desto bättre!

Resultatet av detta arbete visar sig också i betygen för kommunens verksamheter, NMI. För samtliga betygssatta verksamheter är betyget, för Markaryds del, lika med eller bättre än för övriga 128 deltagande kommuner. Skillnaden är statistiskt säkerställt högre för verksamheterna förskola, äldreomsorg, stöd för utsatta personer, räddningstjänst, gång- och cykelvägar, gator och vägar, idrotts- och motionsanläggningar, kultur samt vatten och avlopp. Vad gäller övriga verksamheter, grundskola, gymnasieskola, miljöarbete, renhållning och sophämtning, finns ingen statistiskt säkerställd skillnad mellan Markaryd och övriga kommuner.

– Mätningar och analyser är viktiga redskap för att utvärdera sitt arbete. Årets positiva omdömen ska vi naturligtvis glädja oss åt, men samtidigt får man inte förledas tro att man kan slå sig till ro. Resultatet ger naturligtvis energi för att arbeta vidare på den inslagna linjen och det är nödvändigt. Att stanna upp innebär att man tar det första steget tillbaka, avslutar Bengt Germundsson.

Läs hela resultatet på http://www.markaryd.se/innehall/medborgarundersokningar