• Transcom varslar samtlig personal

Kommunledningen har på förmiddagen informerats om att Transcom idag kl. 15.00 varslar samtlig personal, c:a 200 personer, på anläggningen i Strömsnäsbruk om uppsägning. Av dessa är drygt hälften, (55 %) bosatta i Markaryds kommun.

– Våra tankar går främst till dem som nu varslas, deras familjer och andra berörda, säger Bengt Germundsson (KD), kommunstyrelsens ordförande. Vi känner personligen många som nu blir drabbade och har stor medkänsla för dem i den situation de nu hamnar i.

Enligt Johan Eriksson, företagets General Manager, är huvudanledningen till varslet ”en alltför låg rekryteringsbas”.

– Kommunledningen har mycket tydligt klargjort för Transcoms ledning att Markaryds kommun förutsätter att företaget tar sitt fulla ansvar för att hitta alternativ sysselsättning för de drabbade, säger Bengt Germundsson. En stor internationell koncern måste ta sitt personalansvar.

Det är således Transcoms ansvar att agera på ett seriöst sätt om man väljer att avveckla verksamheten i Strömsnäsbruk. Kommunen förutsätter att företaget på ett aktivt sätt kommer att vidta kraftfulla åtgärder för att ordna ny sysselsättning åt berörd personal.

– Markaryd är känt för sitt starka näringsliv, säger Bengt-Göran Söderlind, näringslivschef. Självklart kommer Markaryds kommun att aktivt medverka i Transcoms arbete med att ordna ny sysselsättning för de drabbade. Vi har också en förhoppning om att kommunen och det lokala näringslivet tillsammans ska medverka i arbetet för att mildra effekterna för de drabbade.

En lokal arbetsgrupp kommer omgående att startas upp, för att samordna insatserna.

I samband med att varslet offentliggörs informerar Markaryds kommun även det övriga näringslivet samt allmänheten om den uppkomna situationen.